(m512) Autokar na grubym kastomie

Autokar MAN

Na parkingu przy Błędnych Skałach (przepiękne miejsce obok Kudowy Zdroju, hasztag polecam) natknąłem się na tak gruby kastom, że oczy mi wypadli a wytoczona z ust ślina cienkim sznurkiem zetknęła się z czarnoziemem. Z tyłu wszystko wyglądało zwyczajnie, co widać na powyższej fotce. Ale co się działo z przodu, to ja nawet nie!

Autokar MAN

Widzicie to? Ach, szkoda. Podejdźmy zatem bliżej.

Autokar MAN

No i teraz skumajcie to – światła BMW E46 100% ORI na oranżach, lepsze niż mam w najmojszej, bo kierunki nie z allegro i szybki niedrapane.

Autokar MAN

Klęknąłem i ubiłem pokłona. Tak grubo skastomizowanego autokaru to ja nigdy na oczy nie widziałem.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Gdy już doszedłem do siebie, zacząłem się zastanawiać, jak to się stało, że ktoś do wartego milion pięćset sto dziewięćset autokaru zamontował światła od taniego i starego BMW? Co więcej – światła, które wcale dobrze nie świecą – ani zasięg nie rzuca na kolana, ani tym bardziej rozkład – pełno plam, brak równomierności. No ja przynajmniej bardzo zadowolony nie jestem. Widzę gdzie jadę, ale spokojnie na wszystkich nogach stonogi mógłbym policzyć auta, których reflektory robią swoją robotę lepiej.

Chciałem zapytać kierowcę, czy tak kupił i ja panie nic nie wiem, czy może jest fanem i taką sygnaturę swojej pasji w zderzak włożył, by #pozdrodlakumatych robić. Niestety spał tak słodko na tylnych fotelach, że nie miałem czelności budzić.

Więc mając chwilę (Ryba, Margolcia, kolejka do damskiej toalety, standard) zacząłem się zastanawiać, czy mógł to zrobić lepiej. Oj mógł, bardzo mógł.

Na przykład montując ABC tuningu z okolic roku 2000, czyli reflektory od przedliftowego Punto II:

Autokar MAN

Albo kurde mógł z licznych oczu przedliftową Multiplę oskubać:

Autokar MAN

Ale czemuż poprzestawać tylko na światłach?

Autokar MAN

Albo jak robić, to po grubości – hajlajn i jest respekt.

Autokar MAN

Lub iść w light-swapa totalnego:

Autokar MAN

Dobra, starczy, będzie tego na dziś.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

EDIT kilka minut później. Otóż coś mnie tknęło i jak zacząłem szperać, to mi koparka opadał. No ja tego nie wiedziałem. Otóż takie MANy z lampami od BMW E46 to jest standard wychodzący z fabryki, o proszę:

Autokar MAN

Są również MANy z lampami z poliftowego E46:

Autokar MAN

Co więcej – są również takie z lampami od BMW E36!

Autokar MAN

Bym im ringi z allegro wstawiał, aż by furczało!

I się teraz zastanawiam, czy są jakieś elementy wymienne, ale w drugą stronę. Na ten przykład najmojsza ponoć ma problemy z wahaczmi – że słabe, że szybko się niszczą. Ja tego akurat nie doświadczam, nic a nic nie narzekam, ponad dwa lata na zregenerowanych jeżdżę i są bardzo OK, ale załóżmy, że tak jest, że faktycznie jest z nimi problem. Więc gdyby do E46 pasował wahacz z autokaru MAN… kurde balans, miałby on trwałość nieskończoną!

Poproszę dwa.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

EDIT jeszcze później. Klawisz chyba ma rację, tylne światła tego MANa są z Punto I. Niech mnie kule biją, ale ulep!

23 komentarze

  1. Bez sensu, zamiast iść spać przeglądam w necie fotki autokarów w poszukiwaniu jeszcze innych świateł…

  2. no bez jaj, gogle image i mam nockę z głowy. ale swoją drogą ciężko się przodów i świateł mana szuka. przydałby się jakiś taki autokarowy odpowiednim net car show ;)

  3. W razie powiększenia rodziny – nie kupuj vana tylko dołóż do Najtwojszej kilka rzędów siedzeń. Na pewno pasują te z autobusu.

  4. Hue, hue, ale jaja. Gębę można otworzyć. Ale zastanawiając się chwilkę, na naszym podwórku też był jeden model lamp: od Syreny przez Warszawę, Żuka/Nysę, Stara, Jelcza, po autobus RTO.

  5. W sumie to nie jest nic zaskakującego. Projektanci autokaru dochodzą do wniosku, że chcą mieć fajne reflektory z przodu. Dla tak małej serii, jaką są autokary, nikt nie zrobi w sensownej cenie porządnych reflektorów. Więc odpowiedzialny za ten element Helmut przegląda oferty podwykonawców, którzy mają zapas/aktywnie produkują/tanio sprzedają/współpracują z koncernem/wstaw inny sensowny powód odpowiednie lampy, a następnie wkomponowuje je w przód autokaru.

    Co nie zmienia faktu, że fajnie się takie detale wyławia :)

  6. To chyba jednak nie do końca MAN produkuje te autokary z lampami od E36/E46, gdyż będąc tak dużym producentem raczej projektowałby i zakładał własne lampy. Bardziej prawdopodobne, że jest to jakiś mniejszy producent, który zamawia podłogi razem z układem napędowym od MANa i resztę rzeźbi (tzn. karosuje).
    Podobnie ma się sprawa na rynku kamperów – prawdopodobnie 80% produkcji europejskiej oparte jest na Iveco (patrz Hymer).

  7. Ja biorę wersję ze światłami od Hondy Civic. Normalnie astralny ufo-popylacz.

    Btw, Blogo – twoje umiejętności w PS rosną z każdym dniem!

  8. zastanawia mnie jedna rzecz. takie reflektory projektowane są pod konkretny samochód-swiatło pada w określony sposób pod określonym kątem etc, gdy zamontujemy je w autobusie na zupełnie innej szerokości niż pierwotnie zakładano to chyba nie będzie świeciło prawidłowo :P czy mam rację?

  9. Ten autokar to hiszpański Noge Touring Star II, siedzący na podwoziu MANa do zabudowy (prawdopodobnie MAN A51 18.360 HOCL/R). MAN nawet nie uczestniczył w projektowaniu budy tego autokaru.

Pozostaw odpowiedź zavorro Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *