#451 Peugeot 308 1,6 e-HDi 115 Allure (test)

Peugeot 308 test

Opóźnienie ogromne ten test w publikacji ma zaiste. Napięcie na siebie niepotrzebnie duże narzuciłem, na film się siląc. A ścieżki dźwiękowej brak utrudnieniem był, bo prób dubbingu wiele poczyniłem a dobra żadna nie była. Stąd opóźnienie owe. Sobie „Dość!” powiedziałem w końcu, oraz „Napisz i temat zamknij!” dodałem. A film podziel na kawałki i dodaj je tak jak są, bez głosu, wszak i tak nikt tego oglądać nie będzie, bo to ani gejmplej, ani prank. Więc oto. Zapraszam.

Musicie wiedzieć, że 308-kę testowałem w kwietniu, a to było świeżo po tym, jak auto zdobyło tytuł CAR OF THE YEAR 2014. Więc oczywiste było to, że w głowie miałem srogi hejt, bo to takie polskie. Wygrał? No to ja mu teraz dopieprzę oraz pokażę, jak te dziennikarzyny z żiri znają się nie wiem na czym, ale chyba na niczym.

I początkowo tak było, bo wsiadłem i się załamałem.
Kierownica vs. zegary = hasztag najgorzej
Suchej nitki nie zostawię.

Peugeot 308 test

Gdyby coś takiego zaprojektowano w Golfie, to osoba odpowiedzialna zostałaby rozstrzelana kilka dni po premierze rynkowej. Tak tradycyjnie – przyklęk, strzał w tył głowy, wszyscy znamy historię. Tymczasem tutaj Francuzi twierdzą, że jest OK. Mało tego – ten absurd w 308 jest kontynuacją absurdu z 208. Ale o tym później.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Zaczniemy od tego, że nie mając pomysłu na test (bo nie ma co ukrywać – auto nie jest samo w sobie AŻ TAK kozackie, by jakiś emocjonalny filmik o nim nagrywać), po prostu zrobiłem sobie rundkę po konkurentach z konkursu COTY. I tak na pierwszy ogień poszedł Citroen, którego C4 Picasso w ścisłym finale (siedem aut) zajęło 4. miejsce (tutaj pełne wyniki).

Peugeot 308 test

LUZER LESZCZU ŚMIAŁO RÓB VANY GDY KAŻDY CHCE MIEĆ SUVA POWODZENIA KRZYŻ CI NA DROGĘ!

Potem podjechałem pod Mazdę – jej trójeczka w konkursie okazała się gorsza od Citroena. Piąte miejsce na siedmiu finalistów. Phi.

Peugeot 308 test

LUZER LESZCZU WIATREM SMAGANY PRZYBLIŻ PRZYBLIŻ CO TECHNOLOGII NIEBOAKTYWNEJ NAWET WYKŁADOWCA NA POLIBUDZIE I SZEF MAJSTRÓW W FAŁWERCIE SIĘ LĘKA!

Potem miałem podjechać pod salon Tesli (trzecie miejsce wśród siedmiu finalistów), ale primo: Elon salonu w Polsce jeszcze nie wybudował, a secundo: uważam Teslę S za absurd stulecia. Może to i fajnie jeździ, może i ma iPada w środku – ale na miłość boską – nie dość, że wygląda jak otłuszczone Mondeo w wersji amerykańskiej, to jeszcze jest elektrycznym Gran Turismo.

Wczytajcie się w ten oksymoron: elektryczne Gran Tursimo. Co za absurd! Auto do dalekich podróży, które na pokonanie dystansu 1000km potrzebuje… niech policzę… najpierw 450km idziesz na pełnej bombie, potem postój na 6 godzin ładowania, potem znów 450 na bombie a potem, gdy masz godzinkę do celu, znów musisz prądu szukać i albo doładować na styk i jak dojedziesz to staniesz na amen, albo znów 6 godzin przetracić w jakimś przydrożnym motelu.

Więc sorry, ale Tesla S to typowy wynalazek geniusza miliardera – totalnie oderwany od rzeczywistości i skonstruowany zgodnie z zasadą: popełniliśmy katastrofalny błąd w pierwszym kroku (zamiast zrobić wspaniałe auto miejskie to my wypuściliśmy irracjonalnego połykacza autostrad), ale to nic, mamy wagon banknotów milion-dolarowych, więc coś się wymyśli, może jakieś stacje szybkiej wymiany baterii, a może już za 9 lat będzie można te baterie ładować do pełna w kwadrans, kto wie, kto wie, to nie jest ważne, teraz brnijmy dalej.

Więc z braku salonu Tesli odwiedziłem od razu Mercedesa, którego klasa S zajęła siódme miejsce… na siedmiu finalistów.

Peugeot 308 test

LUZER LESZCZU WIĘCEJ MARMURU I ZŁOCEŃ NA KOKPIT WSADZAJ I JESZCZE WIĘCEJ CALI W EKRANACH TO CYGANY STANĄ W KOLEJCE BO NA PEWNO NIE JA!

Potem podjechałem do Skody. O ile jestem w stanie zrozumieć zdziwienie wielu, czemu to Peugeot 308 wygrał, a nie rewolucyjne BMW i3, o tyle nie mogę zrozumieć, czemu nigdzie nie trafiłem na zdziwienie, co w ogóle w finale takiego konkursu robi Octavia?! To jest dla mnie niepojęte – auto jak każde inne, totalnie nijakie, solidna średnia… a tymczasem ląduje w finale na szóstym miejscu, czyli nie tylko pokonało Merca klasy S, ale także 24 inne auta zgłoszone do zawodów (tutaj jest ich lista, taka przewijana w dół na czerwonym tle). Ktoś mi to wyjaśni?

Peugeot 308 test

LUZER LESZCZU IDŹ WOZIĆ FOLDERY WKRĘTMETU, POLBRUKU I DRUTEXU I ŚCIGAJ SIĘ NA KATOWICKIEJ Z BIAŁYMI TRANSITAMI!

Na koniec podjechałem pod salon BMW, którego i3… chciałbym napisać, że otarło się o wygraną i walczyło z Peugeotem jak równy z równym, ale prawda jest taka, że 308-ka zdobyła 307 punktów, a i3 223, więc przepaść dzieliła te auta dramatyczna. Niespecjalnie to rozumiem (bo i3 poważam bardzo), ale jest jak jest i będąc w zgodzie z konwencją muszę hejtem w CapsLocku pojechać, a więc…

Peugeot 308 test

LUZER LESZCZU GEJOWOZIE DLA DZIUŃ JEDŹ I WOŹ ZAKUPY OD STACJI ŁADOWANIA W ZŁOTYCH TARASACH DO STACJI ŁADOWANIA W GARAŻU NA ZAMKNIĘTYM OSIEDLU „BURSZTYNOWA OBORA”!

Okej – pojeździłem, fotki porobiłem, kolorytu do testu dodałem i… noc przyszła więc uznałem, że na dziś wystarczy, po ciemaku jeździł nie będę. No to zapraszam na drugą stronę.

62 komentarze

  1. Bardzo-dobry-test. Szkoda wielka że filmu nie ma normalnego, z komentarzem jak w Leonie.

    Kuzynka niedawno kupiła sobie 208 i mam z zegarami to samo, nie ma pozycji bym je widział. Ale auto jeździ wybornie palce lizać, nawet z najmniejszym silnikiem jest w zakrętach jak stare GTI.

  2. Wchodze na złomnika i na blogo co dziennie sprawdzając czy nie ma nowych wpisów i o ile na złomniku dość regularnie mam coś do poczytania, to tu odruchowo po załadowaniu strony klikam wstecz:p a tu nagle nowy test! Kończe czytać strone a tam… Jeszcze dwie… Plus filmik, czuje że przez 3 miesiące będzie cisza:p jakies wakacjie, ferie, urlopy się szykują?:)

    Oczy mnie zaboleli na myśl o wdepnieciu gazu w podłoge np na 2 biegu i kontem oka śledzeniu co dzieje się ze wskazówkami O.o

  3. Mając do wyboru moc do 122 KM to przy 1.4 TSI bym się poważnie zastanowił Blogo… Bo w tych silnikach już też są te konie na … niemieckich antybiotykach.
    Kurna, choć chyba też bym wziął diesla. Benzyna zawsze była jakaś taka odpychająca. Fe!

  4. Zegary są zaprojektowane dla osób, które przyjmują prawidłową pozycję za kierownicą :) czyli nie leżą na oparciu z kolanami podciągniętymi pod brodę. Dupa daleko i nisko, a oparcie pionowo

  5. To wszytko przez te Twoje przyzwyczajenia. Ja siedzę bardziej wyprostowany i nic mie nie zasłania.
    Musze się przejść do salonu żeby mi pożyczyli na jakąś dłuższą pojeżdżawkę. Bo miałem go tylko na kilka minut i mi się spodobał.
    Co do ręcznego to wiele aut psa tak ma że jeżeli ruszasz to on się automatycznie spuszcza. Ale dźwięk ostrzegania to kufa jak z ET. :D

  6. 1. JEST TES 308!
    2. Zaiste dobry to test.
    3. Z tą Teslą to trochę jak z Audi: „Zrobimy limuzynę premium z FWD”, a potem się zaczynają schody :D.
    4. Nie rozumiem zachwytów nad wnętrzem. To miał być mój następny samochód. Byłem w salonie, wsiadłem, dziękuję. 307 SW z 2003 roku wygląda lepiej. Nawet teraz.
    5. Ekran dotykowy. NIE.
    6. Elektryczny ręczny. NIE. (dodatkowo: te bangle po zwolnieniu ręcznego to myślałem, że dogrywałeś z zegarka z melodyjkami, co Ci został z komunii jeszcze…)
    7. Tyłek zacnie wygląda, nie powiem.

    Może powinienem się przejechać tym samochodem, bo jakoś „na stojąco” nie mam do niego serca…

  7. Blogo, nie ściemniam – ja serio w 308-ce usiadłem perfekcyjnie dobrze (faktycznie, fotele są bardzo dobre) i zegary miałem idealnie nad wieńcem kierownicy. Lepiej się nie dało.

    Ale może to dlatego, że dzieli nas różnica kilkunastu cm wzrostu. Czy iluśtam, że mi wystarcza to by dobrze usiąść.

    Cóż, nie jest to auto dla każdego, co (wbrew producentowi) jest w sumie na korzyść tego auta ;)

  8. Ciekaw byłem tego testu bo auto z zewnątrz mi się podoba. A najbardziej to co Tobie podpadło, czyli przód. Wnętrze jakieś takie nudne, ale nigdy fizycznie go nie macałem. może na żywo robi lepsze wrażenie.
    Chyba muszę się przyjrzeć bliżej 508 w kombiaku.

  9. Test bardzo fajny i chyba ujęte wszystko jest w sedno. Niestety przyzwyczaiłem się, że teraz testy aut robisz z solidnym materiałem video i trochę mi tego twojego 15minutowego gadania brakowało, bo co innego czytać, a co innego słuchać, nawet to samo, ale jednak z emocjami.

    Ten dziwny układ kierownicy i zegarów był jedynym argumentem przeciw 308 gdy mój ojciec się nad autem zastanawiał i ostatecznie stanęło na Aurisie. Trochę o wyborze Toyoty zdecydowała lepsza oferta kredytowa, ale wiem że tata by koszty przebolał gdyby mu się w 308 dobrze siedziało, a mówił że to nie dla niego takie wymysły zbyt wydumane.

    Ale z deszczu pod rynnę bo teraz narzeka że nic w Aurise nie widzi i jest faktycznie jak pisałeś, że przez zabudowaną deskę nie ma się wyczucia co do prawej strony auta i już rodzic felgę przytarł skręcając w prawo o krawężnik.

  10. Ha Blogo się naczytał o markietingu i teraz nawet filmiki podzielone na części :D Wyłączyłem Adlbocka na stałe na blogomotive.pl a tu nawet reklam nie ma (tylko na yt). A potem się będzie żalił, że nie robi wpisów często, bo na tym nie zarabia no ;)

    PS Mam dziwne wrażenie (miałem je już przy poprzednim filmiku), że leżysz w fotelu, więc może coś jest na rzeczy.

  11. Rar mam to samo, na Złomniku co chwila nowy wpis, a Blogo oszczędnie dozuje wpisy:). Co do Pugów, to kiedyś bardzo mi się podobały, teraz jakoś za serce nie łapią, a szkoda…

  12. 1. Komu przeszkadzały okrągłe kierownice…..?
    2. Komu przeszkadzały okrągłe kierownice nie zasłaniające zegarów?

    I tyle w temacie peżota :)

  13. Podobny patent z kierownicą, ale full digital był w poprzednim Civicu. I tam to nawet wyglądało, ale jak to digital, starzeje się dosyć szybko.

    Tesla jest w pytkę, bo supercharge do 80% to 30 minut i można pokonać następne 300-400 km. A potem kolejna przerwa na siku i kawę. Tylko ta cena dla onepercenterów.

    @radosuaf:
    3. Z tą Teslą to trochę jak z Audi: “Zrobimy limuzynę premium z FWD”, a potem się zaczynają schody :D.

    Pacz pan, to jak Citroen (XM, C6!) i Saab od zawsze, Volvo czy Lancia/Alfa w ostatnich 20 latach czy Mercedes niedawno. Totalnie nie rozumiem tego parcia na „RWD=luksus”. Do 200 KM FWD ma większy sens niż RWD, a wyżej bierze się AWD. To służy do komfortowej jazdy a nie do palenia gumy na parkingu pod Realem. I uwaga, większość klientów BMW wybiera napęd na 4 koła. Bo po co komu szuranie bokiem w 520d?

  14. A właśnie, Civic UFO 1st gen – kumpel ma i też mu kiera zasłania ten wyświetlacz na górze. Nie chcę generalizować, ale to po prostu nie działa – zegary za kierownicą są po prostu dobre i kombinowanie tutaj jest pomyłką.

    Jest tyle rzeczy w dzisiejszych autach do poprawy: lepsze nawiewy na tył, przyjazna obsługa klimy, logiczna obsługa radia, lepsze tempomaty, składane na płasko tylna kanapa… po cholerę gmerać przy kierownicy i zegarach?

  15. Ja bym się nawet tych zegarów nie czepiał, ale jak zobaczyłem wyświetlacz centralny to tak się zaplułem, że już pod sejm chciałem lecieć.
    Można wymieniać wady (rękawiczki, mokre, spocone, brudne ręce, wypalenie lcd, itp, itd), ale jak do jasnej k(&%*^% nędzy obsługa telefonu jest zakazana w czasie jazdy a jazda z tym jest dozwolona?
    Btw, layout jest poniżej krytyki.
    Reszta wnętrza mi się podoba. Rozumiem, żeby dacia walnęła taki panel dotykowy żeby oszczędzić na odlewach, ciągadełkach itp. ale normalna marka…

  16. sosek nie żartuj, większość nowych BMW to nadal tylny napęd, przedni to porażka z wiadomych względów, a 4×4 też ma swoje nie małe minusy

  17. @rafal:
    Ale mówisz o realnej sprzedaży czy tak ci się wydaje bo „MW to Ultimate Driving Machine”? BMW śladem Mercedesa przymierza się do nowej M-ki w wersji AWD (E63 AMG 4Matic to 80% sprzedaży wszystkich E63-ek!), w USA F11 w ogóle nie występuje w wersji RWD a i są miejsca (północ Stanów), gdzie 80% sprzedaży wszystkich samochodów stanowią czterołapy. News stary, ale obawiam się że wiele się nie zmieniło. Zwłaszcza, że gama AWD w BMW jest większa a nie mniejsza niż rok temu:

    http://www.edmunds.com/car-news/all-wheel-drive-vehicles-grow-in-popularity-with-car-shoppers.html

  18. @sosek:
    A Lexus, Infiniti i Jag? Lancia, hehe, Thema? RWD robią dla jaj? :) Poza tym 4×4 to zdaje się większość sprzedanych BMW, ale w Polsce.
    A RWD = luksus, bo jest droższy i wymaga projektowania platformy od podstaw a nie przeszczepiania tej z klasy niżej, w luksusie nie zawsze chodzi o rozwiązania praktyczne, często właśnie o luksusowe, szpilki Louboutina zdaje się nie są wygodniejsze niż trampki za 60 zł z Decathlonu :D.

    No i czo to Twingo w związku z tym? :)

  19. @radosuaf:
    A nowe Lincolny? Akury też są FWD/AWD. 85%+ Audi w USA to AWD. Można się go czepiać o wiele rzeczy, takie jak bezsensownie drogie bieda wersje czy nawigacja ze Skody, ale FWD sparowane z dychawicznym dieslem ma więcej sensu niż RWD z tym samym dieslem. No chyba że ktoś lubi wozić w bagażniku łopatę i worek piasku. Tak, miałem do czynienia z E87 i E39 RWD. Oba w warunkach zimowych (u mnie listopad-marzec to co najmniej -5 stopni i lód) zamieniały się z Ultimate Driving Machine w łyżwy na benzynę. W garniturze nie wypada machać łopatą.

    A która to Thema była RWD? Przecież to jest Saab 9000. No chyba że mówisz o Chryslerze 300, ale to tak włoskie jak fasolka jest bretońska.

  20. Także tak, by nie być gołosłownym. RWD jest super, chyba że masz takie rzeczy na drodze:

    http://i.imgur.com/gsCcleR.jpg

    Zdjęcie jest moje, z lutego – to nie jest świeży śnieg, to tak leży nieodśnieżone bo i tak zaraz znowu będzie padać. Gorąco polecam, 59 równoleżnik. Przynajmniej opony na kolcach są legalne.

  21. No no, autko fajne, wnętrze ascetyczne, alcantarę lubię, materiały wyglądają ok, co do zegarów – muszę przymierzyć się kiedyś. A najlepiej niech robią standard i HUD i mamy kłopot z głowy, wynalezek w niektórych amerykanach montowany od lat 80, więc nie jest to jakaś kosmiczna technologia

    Wracając do tematu – za kilka lat dresy przesiądą się z audi na pugi – w końcu 3 ledowe paski z tyłu zobowiązują eh

  22. @sosek:
    Lincoln i Acura to akurat nie są najbardziej pożądane marki na świecie, nawet w Stanach :).
    Ja nie widzę problemu, żeby ludzie, którym się nie podoba RWD, kupowali wersję AWD. W Bawarii jest od groma BMW i Mercedesów, a zimy też nie są tam najlżejsze.
    Mówię o Chryslerze 300, znaczek ma jednak Lancii :).

  23. @radosuaf:
    Ale wiesz, że Audi od A4 do Q5 nie dzieli platformy z nikim poza Porsche (Macan)? MLB to nie to samo co MQB. No, jest jeszcze Q7/Touareg/Cayenne. Hejt na Audi i chłopców w higienicznych fryzurach jest ważny, ale powód wybrałeś sobie bzdurny.

    Co do Giulii, to nie zdziwię się, gdy AR dostanie nowego Chryslera 200 i polecenie: macie tu nowoczesny amerykański sedan, zróbcie z niego włoską ikonę stylu. A jak się nie podoba to tam są drzwi. I tyle będzie z oczekiwania na powrót do RWD.

  24. @sosek:
    MLB to ewolucja MQB – co dość jasno widać po tym, że jak się na niej umieści silnik wzdłużnie, to lubi sobie wisieć sporo przed przednią osią (który to problem nie jest tak widoczny w MQB, bo tam silnik jest poprzecznie), co nie ma miejsca w BMW na przykład.
    Co do Giulii, to nie twierdzę, że będzie genialnym samochodem, ale przykład z 4C pokazuje, że w końcu ktoś doszedł do wniosku, że Alfa powinna się czymś wyróżniać. A to już ostatnia szansa, żeby markę uratować. O ile ten samochód się pojawi w ogóle, to myślę, że nie będzie tylko Chryslerem w nowych łaszkach.

  25. @radosuaf:

    „MLB to ewolucja MQB – co dość jasno widać po tym, że jak się na niej umieści silnik wzdłużnie, to lubi sobie wisieć sporo przed przednią osią”

    A to da się umieścić silnik w MLB inaczej niż wzdłużnie? :)

    4C/8C sobie darujmy, bo to tak, jakby na podstawie Peugeota RCZ R oceniać przyszłość marki. Składany przez zewnętrzną firmę, dostępność jest limitowana przez procesy produkcyjne i zaporową cenę. Porównanie halo-cara do teoretycznego auta klasy średniej (wchodzę do salonu, kupuję, wychodzę) to gwałt na zdrowym rozsądku.

    Informacje o Giulii RWD czytałem na początku 2012 roku, miała już wtedy robić pierwsze testowe kilometry i być dostępna w 2014. Szybki rzut oka na kalendarz mówi mi, że 2014 się kończy, nie było nawet konceptu/showroom version, ale „ma być RWD”. W tzw. międzyczasie powstał nowy Chrysler 200, można się nawet konfiguratorem pobawić. Do the math.

  26. @sosek:
    No właśnie nie da, da się go tylko powiesić przed przednią osią, żeby sobie smętnie zwisał :).
    Jeśli uważasz, że lekko ponad 200.000 zł za samochód z napędem na tył, układem mid-engine i karbonowym monokokiem to „zaporowa cena”, to spójrz na cennik MacLarena P1. Albo Hyundaia Coupe. Albo dowolnego Audi. Sam sobie wybierz :). To jest okazja stulecia, pomijając fakt, że dzieci do przedszkola tym nie zawieziesz, a Pandą za 32 tys. już tak.
    Ja nie porównuję 4C do sedana, tylko zauważam zwrot w filozofii marki. 8C nim nie był, niestety.
    Dlatego, jak wcześniej napisałem, *JEŚLI* w ogóle powstanie, to raczej będzie to „mini-Ghibli” (który jakiś tam znikomy % płyty podłogowej też ma zdaje się z Chryslera 300), niż „maxi-200”.

  27. @radosuaf, zauważ, że w przypadku aut projektowanych od razu pod 4×4 silnik montowany wzdłużnie też w większej części wystaje sobie przed przednią oś… np. SUVy made by BMW w których silniki R4 mają 3 cylindry przed osią gdy w Serii 3 całe R4 mieszczą się za osią. O co chodzi? o to, że jeżeli napęd przedniej osi ma tez napędzać auto a nie tylko być dodatkiem stabilizującym (jak np. w Lambo, R8, Maserati GT itd.) to musi ta oś być też dociskana do podłoża i robi to właśnie też silnik. FWD też właśnie po to mają silnik przed lub nad osią bo przy ruszaniu i transferze masy na tył jest jakiś tam docisk. Pomyśl sobie jakby ruszało auto FWD które ma silnik centralnie? ;) paliłoby gumę jak głupie przy każdym dodaniu gazu. Oczywiście później przeszkadza ten silnik przed osią przy skręcaniu ale coś za coś.

  28. @Spalacz:
    W przypadku FWD sprawa jest oczywista – oś napędzana musi być dociążona, a fizyka podpowiada, że przy przyspieszaniu masa przenoszona jest na tył pojazdu. I to jest ułomność FWD – dlaczego Audi projektując nową platformę poszło w przedni napęd, pozostaje dla mnie zagadką. Ci, co się boją jeździć RWD zimą i tak by poszli w „kłatro” :).
    Co do SUV-ów, to tam prowadzenie chyba wszyscy projektujący mają w pompce, bo to i tak nigdy nie będzie auto sportowe, więc pewnie można iść na kompromis :). U mojej siostry w E87 głupio wygląda 4-cylindrowy dieselek pod maską, gdzie musi wejść R6 i jeszcze się zmieścić przed ośką :).

  29. Mam 189cm, byłem w salonie usiadłem w 308 SW i dopasowałem jak zwykle pod siebie. Zegary widziałem wyśmienicie, a kierownicę miałem w najwyższym możliwym położeniu. Za bardzo leżysz w samochodzie Blogo. Samochód OK, ale dla mnie za mało miejsca. Sam za sobą nie usiądę wygodnie.

  30. @radosuaf, jaką zagadką? dlatego, że na tej samej platformie będą auta AWD i FWD robione, te same silniki i te same skrzynie biegów (w sensie ich położenia względem osi)… raczej nie ma ekonomicznego sensu aby robić dwie płyty dla auta które jest FWD jak i AWD przy założeniu, że AWD też ten silnik nie można być schowany za oś więc na dobrą sprawę „idealna” płyta dla FWD i AWD niewiele się różni…

  31. @radosuaf:
    „Dlaczego Audi projektując nową platformę poszło w przedni napęd, pozostaje dla mnie zagadką.”

    Może dlatego, że ostatnim samochodem luźno związanym z Audi z RWD było NSU Prinz z silnikiem z tyłu? Audi (czy tam Auto Union) produkowało auta FWD od międzywojnia. To trochę tak, jakbyś się dziwił że Citroeny mają napęd na przód.

    PS. Z jakiegoś powodu wydawało mi się, że cena 4c to 400 tysięcy (100k USD). Pewnie dlatego, że jeszcze żadnego nie widziałem na ulicy ;)

  32. @Spalacz:
    To jest dla mnie logiczne, że robi się jedną platformę, dziwię się tylko, że zamiast RWD/AWD zrobili FWD/AWD…

    @sosek:
    Widzę, że też się złapałeś na ten niemiecki marketing, który byłby w stanie przeciągnąć historię Audi aż do wynalezienia koła, gdyby to było potrzebne :).
    Zasadnicza różnica jest taka, że Audi przez długi czas było marką niespecjalnie luksusową, a teraz jest pozycjonowana jako premium – Toyota chciała mieć premium, poszli w RWD, Nissan chciał mieć premium, poszli w RWD. Audi poszło pod prąd :). No ale sukcesu rynkowego nie można im odmówić. Dla mnie takie przewartościowanie marki w tak krótkim czasie to jest absolutny majstersztyk.
    Citroen to trochę inna bajka jest – no ale regres tej marki od poziomu DS-a do poziomu marki pozycjonowanej w PSA poniżej Peugeota też o czymś świadczy… Citroen nigdy nie chciał uchodzić za markę sportową (co wygląda dość dziwnie w obliczu ich sukcesów w WRC, ale podobnie było z Lancią, która w rajdach młóciła wszystkich, a samochody miały być luksusowe i wygodne, bez zacięcia sportowego w ogóle), a Audi ma takie inspiracje – znam nawet gościa, który się ściga A4 i całkiem mu to idzie ;).
    Najbardziej znane francuskie hot hatche to 205 GTI, Renault 5 Turbo i Megane RS – chyba nie bez powodu nie ma tutaj żadnego Citroena…

  33. @radosuaf:
    Nie jestem, nie byłem i raczej nie będę fanem ani klientem Audi. Na sensowne modele mnie nie stać, a te bezsensowne (np. A3) mają tańszą/ładniejszą konkurencję (Giulietta, Mercedes A). Historia marki mnie średnio obchodzi, ale fakt jest taki, że licząc tylko od VAGa (początek 1970) Audi nigdy nie produkowało aut RWD. Wcześniejsze inkarnacje, jakkolwiek niezwiązane z obecnym, też nie bardzo.

    Dlaczego ma zacząć teraz, kiedy sprzedaje głównie AWD? W USA to 88% w zeszłym roku, globalnie pewnie trochę mniej. Te kilka procent klientów zadowolonych z klona Golfa i bieda wersji A4/A6 to plankton. To samo jest z Volvo XC70, które ma wersję FWD, ale AWD jest droższe o 1500 euro (przy cenie zaczynającej się od 40k). Jeżeli ktoś woli czujniki parkowania od napędu na cztery to niestety korporacja ma prawo go doić ile popadnie. Ty sobie ponarzekasz, że nie jest tru i to nie jest prawdziwy luksus a PR menadżerka z JP Morgan jest zadowolona ze swojego A3 czy „gustownego” CLA z silnikiem z Dacii Lodgy. Jest odpowiednie logo, więc wiadomo, że to dobry samochód.

    Luksusowe jest nie to, co jest potężne, sześciocylindrowe, RWD czy AWD. Luksusowe jest to za co ludzie chcą dużo zapłacić. A od 20 lat płacą dużo za markę (aurę), nie za rozwiązania techniczne. Inaczej pies z kulawą nogą nie kupiłby CLA za cenę dwóch Fluence albo A3 za cenę półtora Golfa/Jetty.

  34. @sosek:
    No właśnie FWD niejako „wymusza” zakup wersji z napędem na 2 ośki, może taka jest właśnie polityka sprzedaży Audi? Skoro, jak sam przywołałeś, sprzedaż Audi jest z grubsza 80/20 na korzyść quattro, a u BMW jest mniej więcej 50/50, to oznacza, że klienci chętniej chcą kupić „ośkę” jeśli napędzany jest tył, mimo że nie da się tym jeździć w zimie, ogólnie tragedia i śmierć w oczach :). Ciekawy jestem, jak ta statystyka wygląda u MB.
    Pani menedżerki pewnie w ogóle nie interesuje napędzana ośka (vide casus BMW1, którego 80% właścicieli twierdziło, że napęd jest na przód), bardziej to, czy samochód można połączyć z fejsbukiem i tłiterem, a z ostatnim akapitem wypada się tylko zgodzić. I wracamy do punktu wyjścia – czy bardziej petrolhedową marką jest BMW czy Audi? :) Mercedesa ciężko rozpatrywać, bo, ze względu na rozpiętość oferty, właściwie gra w kompletnie innej lidze i to, że nie udało się nadal s***wić marki, która ma w ofercie Citana (nie, żeby był to zły samochód, ale Berlingo się jakoś nikt nie jara), miało biodegradujące się W210 czy sypiący się Airmatic, to też jest niezły wyczyn…

  35. Ah, więc od początku chodziło ci o ‚bardziej petrolheadowe’, a nie ‚bardziej luksusowe’. To są przecież zupełnie różne rzeczy. Citroen C6 czy Range Rover są luksusowe jak cholera i jednocześnie petrolheadowy niczym Toyota Auris. EOT

  36. @radosuaf, dopiero teraz zrozumiałem o co pytasz, tj. że dlaczego Audi chcąc być premium pozostało przy FWD zamiast przestawić się na RWD… no więc nie wiem :) może uznali, że wobec konkurencji BMW i Mercedesa będzie im ciężko się przebić a tak na dzień dobry mają już grupę klientów którzy nie będą chcieli RWD albo będą chcieli AWD.

    U nas ten sport w wykonaniu Audi nie jest zbyt podkreślany, w sumie nie ma w mediach żadnych relacji ale w Niemczech pewnie pamiętają rajdową grupę B z Audi Quattro, oglądają DTM (tam akurat Audi RS5 jest jako RWD :) czy słyszeli LeMans. Jakoś tam chcąc nie chcą i Audi jest kojarzone ze motorsportem.

    Poza tym źle patrzysz na tę markę, pewnie przez pryzmat 1.4 TFSI w Audi A3 z hamulcem elektrycznym jako konkurencji dla Julki :) a zapominasz o całej reszcie… Gdyby Alfa Romeo miała w swojej bieżące ofercie wolnossące silniki V8, V10, nowe V8 biturbo, też V6 turbo, też i te 2.5 R5 turbo to byś pewnie powiedział, że to jest kwintesencja sportu i premium. Właśnie ładowanie mocnych i dużych silników do normalnych nadwozi czyniąc ich niezbyt praktycznymi ale w końcu nie o to chodzi aby miały być cały czas praktyczne, itd… podejrzewam, że za bogatszą granicą bardziej patrzą na Audi pod tym kątem a nie tylko wyszykują ile to wspólnych śrubek i przewodów ma Passat i A4 :)

  37. @Spalacz:
    To, że Audi ma sportowe aspiracje napisałem właśnie kilka postów wyżej. Przy dzisiejszym marketingu samochód nie może być po prostu wygodny i pozwalać na komfortowe przemieszczanie się (patrz klapa Citroena C6 albo Lancii Thesis), tylko musi być „sportowy”. Nawet jeśli jest 2-tonową, 5-metrową krową…
    Audi quattro to wiadomo – legenda, ale to dawne czasy, Lancia wtedy z nim walczyła, a teraz się już zwija :). LeMans to już dawno nie jest sport – wyścigi, w których od kilku lat dominują diesle Audi na zmianę z Peugeotem to nie wyścigi – równie dobrze mogłyby się tam ścigać Partner z Caddy :D.
    Co do palety silnikowej VAG to oczywiście, w porównaniu z całym Fiatem to jest kosmos, ale jedna kwestia to motorownia, a druga to podejście do konstruowania samochodów – w Alfie, dopóki nie była własnością Fiata, nie było kompromisów (a to 75 lat historii marki), podobnie z modelami 8C i 4C – tutaj koszty i funkcjonalność są podporządkowywane owej „radości z jazdy”. To, że modele z lat 1992 – 2013 są kijowe, nie może zamydlić całej reszty :). BMW trzyma fason, w BMW1, które i tak ma mały bagażnik przez RWD, upycha jeszcze akumulator do bagażnika, żeby poprawić rozkład mas, co powoduje, że Golf nakrywa je czapką, jeśli chodzi o ten „kluczowy” parametr (chociaż nadal jest lepsze niż Giulietta :D). Mam takie wrażenie, że Audi jest najmniej bezkompromisowe z niemieckiej „trójcy” po prostu… A to się trochę kłóci z premium.
    Tak z ciekawości, skoro AWD jest takie kozackie (były chyba wpisy nawet u Ciebie na ten temat), a w RWD można się zabić, dlaczego to RS5 z DTM-a jest RWD? :)

  38. Dodam jeszcze, że niewątpliwie Audi się bardzo szybko uczy i rozwija najlepiej z całej konkurencji – no a już podebranie Alfie da Silby to był mistrzowski ruch… Gdyby A5 miała wnętrze z Alfy i inny grill, to nawet sam bym taką chciał mieć :).

  39. „Tak z ciekawości, skoro AWD jest takie kozackie (były chyba wpisy nawet u Ciebie na ten temat), a w RWD można się zabić, dlaczego to RS5 z DTM-a jest RWD? :)”

    Dokładnie z tego samego powodu dla którego w NASCAR jeżdżą auta z gaźnikami a żużlowe motocykle nie mają hamulców. Tak jest nakazane w regulaminie zawodów.

  40. @radosuaf, trzeba porównywać topowe wersje bo A6 FWD to taka sama padaka (w sensie to co oferuje za cenę) jak ciężkie RWD z małym silnikiem konkurencji. Jasne, ze chcący jest w stanie wyłuskać jakąś radość z jazdy z małego diesla z ciężkiej limuzynie ale chyba nie o to chodzi.

    Cały czas wydaje mi się, że wszystko to ściśle wiążesz z rodzajem napędu ;) RWD = premium, luksus, żadnej inny napęd.

  41. Umarl juz totalnie ten blog , ktos niedawno napisal ze mimo iz wie ze i tak nie bedzie nowej aktualizacji to odruchowo tu zaglada.Mam to samo a dlatego ze byl to solidny blog z bardzo konkretnymi tekstami. Cos sie juz chyba skonczylo… ?

  42. A po co wchodzić codziennie jak można przez rss śledzić albo na fejsiku? XXI wiek a niektórzy jeszcze żyją w dobie prenumeraty na teczkę w kiosku ruchu :D

    Ale też byłbym za częstszym pisaniem. No chyba że jesienna deprecha, wtedy spoko wybaczone zrozumiałe :D

  43. Jeździłbym, ale kombiaczem. I raczej nie w dyzlu, bo za często w korkach stoję i w warsztacie na myśl o moich nieuchronnych wydatkach robiliby FAP FAP FAP (borze jaki ja jestem genialny z tym dowcipem na pewno nikt przede mną go nie wymyślił mówcie mi boski Juliuszu Cezarze zajebisty). A kiera vs zegary? Miałem okazję karnąć się 208 (chyba obecnie najfajniejsze na rynku auto segmentu B) i byłem pełen obaw, a tu luz, wszystko widać, jest fajnie. No ale ja nie półleżę i lubię coś tam wokół widzieć więc może to kwestia tego.

  44. Bardzo fajny blog! Zagladam tu ciagle ;) Czekam na jakis post dotyczacy hybryd bo ostatnio przymierzam sie do kupna hybrydowej toyotki :)
    Pozdrawiam !

  45. @Spalacz:
    No tak mi się właśnie wydaje – jeśli ktoś produkuje towar luksusowy, to nie powinien iść na kompromis. A jeśli pierwszym założeniem jest „robimy platformę FWD”, to już mamy zgniłe jabłko, a cała reszta jest już trochę „pudrowaniem syfu”. Szczególnie, że Audi ma problem wizerunkowy, którego nie ma BMW ani Mercedes, a który sam wspominałeś na blogu – ci, którzy kupują Skodę, mówią, że mają VW, tylko za mniejsze pieniądze, a ci, którzy kupują VW, mówią, że mają Audi, tylko za mniejsze pieniądze :). Gdyby platforma była od początku RWD, to problem by się sam rozwiązał. No nie oczekujmy, że pan Wiesław, którego firma sprzedaje bardzo dużo guzików, będzie rozkminiał, że MLB to jednak nie do końca MQB i że silnik jest wzdłużnie i że w ogóle… Pan Wiesław kupi „ceklasse” i już :).

  46. @radosuaf, dlaczego uważasz, że Audi robi platformę FWD? :) oni robią AWD którą dostosowują do FWD :D

    porównywanie do innych aut VAG w zasadzie kończy się na A4 i do R4 o pojemności 2 litry czyli Skoda/VW kończy się tam gdzie dopiero Audi się zaczyna…

    pomyśl sobie, że chciałbyś kupić jakieś auto z silnikiem większym niż 2 litry no i wtedy nie ma opcji abyś zignorował Audi, szczególnie, że nie będą miały napędu FWD a quattro… no i nie będziesz miał żadnego problemu wizerunkowego kupując np. A7 quattro z 333 KM…

  47. @Spalacz:
    Ja na razie nie patrzę w te rejony, bo na jedyny samochód w tej klasie, który mnie interesuje (Ghibli) mnie nie stać jeszcze :). Gdyby mnie ktoś zmuszał, to pewnie rozejrzałbym się za Volvo albo Jagiem…

  48. Na pierwszy rzut oka pomyślałem, że to Golf jest. Uderzające podobieństwo aż sprawdzę jak różnią się cenowo. Co do awaryjności nie mam pytań. Tak czy inaczej trzymam kciuki za następce.

  49. posiadam ten model peguota i mam pytanie – czy ktoś z Was montował w nim hak holowniczy? planuję kupić hak i widzę w opiniach internautów, że najlepszy jest hak Westfalia, macie jakieś doświadczenia? ktoś może coś podpowiedzieć

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *