(m536) Opony w Audi RS3

Audi RS3

Wczoraj przeczytałem, że nowe RS3 ma… wait for it… opony z przodu szersze niż z tyłu.

No i można to rozumieć na dwa sposoby. Pierwszy jest taki, że Audi wreszcie przyznało się do tego, że po prostu płuży przodem. Nie dali rady tak skonfigurować zawieszenia i rozmieścić masy, żeby przód nie wyjeżdżał, więc włożyli pod silnik szersze walce.

Audi RS3

Drugi sposób rozumienia jest taki, że być może już niebawem wszystkie auta miejskie (lub ich zdecydowana większość) mieć będą z tyłu wąskie, wąziutkie wręcz oponki. Bo przecież gdy popatrzeć na zwykłe auta segmentu B, takie nieaspirujące do bycia dynamicznymi, to u nich tylna oś służy tylko temu, by wozić zakupy z Oszą lub pasażerów tylnej kanapy na cmentarz lub do kościoła. Nie chcę krakać, ale UE na bank zaraz wyda zakaz przepalania paliwa po to, by bezsensownie obtaczać za grube tylne opony. I nakaże ich zwężenie przy jednoczesnym uwrażliwieniu systemów ESP tak, by w razie zbyt szybkiego wejścia w zakręt (szeroki przód się wgryza, a wąski tył popuszcza), nikt się Corsą, Hyundaiem lub Chevroletem na latarni nie zawinął, tylko bezpiecznie dojechał po Crocsy do Lidla.

A teraz chętnych zapraszam na 3-minutowy filmik, w którym mówię w zasadzie to samo, acz jakby obszerniej:


Bezpośredni link do YouTube.

21 komentarzy

  1. Moim zdaniem to nie Unia wymusi zwężenie tylnych opon, tylko koncerny zastosują ten manewr celem spełnienia kolejnych wyśrubowanych norm ograniczających emisję. Nie jestem tylko pewien, czy zwężeniu ulegną tylne, czy wszystkie opony, przy jednoczesnej zmianie oprogramowania ESP oczywiście.

  2. Sorry Blogo, ale z tym zwężaniem opon to Ameryki nie odkryłeś. To jest nazbyt oczywisty krok, by Unia go przeoczyła – lub by producenci nie wymogli na dostawcach opon zwiększenia ich przyczepności przy jednoczesnej utracie na szerokości. Niestety tak wygląda obecny postęp – odchudzanie, zwężanie, pomniejszanie.

  3. Okejka za nagranie, da się słuchać, kibicuję tej serii.
    A znając unię i zapędy producentów, wąskie tylne opony będą już wkrótce naszym najmniejszym zmartwieniem.

  4. Fajne są ujęcia w tym filmiku od Autocar, ale sporo jest tam oszustwa bo RS3 w drift pewnie da się wprowadzić tylko przez rozbujanie i raczej nie ma mowy o kontroli wychylenia gazem, bo bądź co bądź to jest wóz FWD i ten haldex to na tył przekazuje moc tylko przez chwilę (i to z opóźnieniem) a jak wykryty zostaje uślizg, to przód dostaje moment by auto wyciągnąć. Ale ujęcia złapali fajne. A te przepały na zianie biegu to jak w tej Cuprze, którą autor testował :-D

  5. Sprawdziłem w tym Motorze który sfotografowałeś, że RS3 kosztuje 257 tysięcy zł. CO ZA ABSURD! Już nawet nie chodzi o to, że w tych pieniądzach można mieć dwie (DWIE!!!) Toyoty GT86, ale to jest jawna kpina z klienta. Ktoś się z dupą na głowy zamienił, jeśli da tyle za kompakta o zwykłej, przednionapędowej architekturze z kompletnie przesilonym silnikiem, który pewnie padnie równie szybko jak ta dwulitrówka w Mercedesie klasy A.

    Co za idiotyczny wyścig na konie mechaniczne i ceny z kosmosu – zero inżynierii.

  6. @lipiec1410, ta horrendalna cena RS3 w naszym kraju wynika po prostu z pojemności 2,5 litra czyli akcyzy 18 proc. względem 3 proc. za pojemność poniżej 2 litry. Czyli raz, że masz większy silnik (2,5 jest droższe niż 2,0) a dwa, że jeszcze dopłata za wyższa akcyzę.

    2,5 litra i 5-cylindrów powinno dłużej wytrzymać niż 4 cylindry przy tej samej mocy.

    @qwertylion80, nie do końca tak musi być, popaczaj tutaj:
    https://www.youtube.com/watch?v=pFFYqwyNLn0
    to co napisałeś zgadza się przy hadleksach w starych modelach (nie mam na myśli RS ale jakieś A3, Golfy, itp..) bo w tych owych to już działa bardziej płynnie i generalnie „da się jechać”…

    generalnie słabo wyglądają te drifty Audi na suchym, też tych aut które mają stały napęd, o tak miejsca to bardzo ciężko, i aby kontrolować wychylenie gazem… co innego na mokrym czy śniegu… pomijam jakieś tuningi +200KM…

  7. Ostatnio widziałem właśnie nowe RS3, rejestracja z Poznania więc pewnie jakieś z centrali (chyba nawet to z Motoru bo konfiguracja taka sama). No więc ktoś „mądry” stwierdził, że chyba musieli się walnąć w fabryce, no bo przecież jak to tak szersze gumy na przód, i zrobili przekładkę. W rezultacie demówka ma szersze opony z tyłu niż z przodu. Jak by tego było mało to mam podejrzenie, ale tego już nie jestem pewien, że naciągnęli węższe opony na szersze felgi. Wyglądało to tak jak by w jakimś ostrym zakręcie felga miała zacząć rantem trzeć po asfalcie.

  8. Jak dla mnie to Audi do niczego się nie przyznało, bo Audi RS3 w standardzie wyjeżdża z fabryki z czterema oponami 235/35/19, a szerokie opony 255/35/19 to tylko bardzo droga opcja, która połączona jest w ofercie bardzo fajnymi felgami Rotor – design z którymi na pewno lepiej bierze zakręty.

  9. No niestety, będzie wąsko ale nie chodzi tylko o normy dla samochodów, ale i to, że węższa opona to mniej gumy w fabryce opon, czyli mniejsza produkcja, czyli mniejsze zatrucie środowiska. UE czuwa…

  10. Mam haldexa. Da rade iść bokiem. Wszystko pluzy przodem jak sie nieumiejetnie wchodzi w zakret.

  11. Dominik, motor to w tej chwili najsolidniejszy tygodnik motoryzacyjny. I nawet nie zaczynaj z AŚ. :D BO to są same przedruki z Autobilda, a teksty napisane przez nich są w stylu 12-latki- chodzi mi tu o słownictwo czy spójność.

  12. Czyli wystarczy podnieść budę do góry, obrócić o 180 stopni i będziemy mieć całkiem dobry samochód z dołączanym przodem. Sprytne. Chłopaki od przekładek anglików powoli tracą robotę, więc mogliby się tym zająć.

    Boże, co ja pierniczę.

  13. Nie wiem, na ile to realne, więc chciałem o czymś powiedzieć. Otóż z wozami jest ogólnie tak, że to tył prowadzi. Jeśli pominąć belkę podatną skrętnie wkręcaną w nadwozie w wyznaczonych punktach bez możliwości przesunięcia i zakładając że wszystko jest proste (w sensie nie skrzywione wskutek, np. dryfów pod Oszą) to już tam, kiedy ten tył się „kręci” (kąty, a zwłaszcza zbieżność), ma wielkie znaczenie dla ostatecznych wrażeń z jazdy i ewentualnego znoszenia.
    Trywialny przykład: istotnie nieźle jeżdżący Focus II, dajmy na to 1.6 16V, będzie innym wozem, jeśli tył pomimo dobrego ustawienia przodu (co nie wyjdzie na skopanym tyle) będzie porozjeżdżany.

  14. @oskark, możesz być pewny, że nie wyjadę z Auto Światem :P Ja po prostu całą prasę motoryzacyjną nazywam tak jak Ty wyraziłeś się o AŚ :)

  15. Nie jest to głupie rozwiązanie, skoro tylko z przodu potrzebna jest trakcja to po co wlec z tyłu ciężkie opony. W bmw masz szersze z tyłu, w sportowych civicach w Japonii też zakładają na przód szersze.

    Inna sprawa, że producenci trochę polecieli z szerokością opon, kompakty mają teraz 205-225, mój samochód ma trzy dopuszczone szerokości: 225, 245 i 275, to zdecydowanie za dużo (sprawdziłem wszystkie), najlepiej jeździ się na 225, a jeżdżę raczej dynamicznie.

    Podobają mi się opony w bmw I8, niski profil, duże felgi 20″, a opony 205 i 225 :) Takie chciałbym mieć – duża felga ale oszczędne opony.

  16. Pomijając kwestie, czy Audi dało radę zrobić dobre zawieszenie czy też nie (a w sumie kasę na badania mają więc powinni móc) to chociażby dla wyglądu powinni coś z tym zrobić. Zresztą akurat RS3 nigdy nie był dla mnie jakąś szczególną furą, w tej samej kasie można mieć ciekawsze samochody.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *