Samochody używaneCzy wiesz na co uważać kupując używany samochód w 2022 roku?

Czy wiesz na co uważać kupując używany samochód w 2022 roku?

Zakup kolejnego samochodu powinien być ekscytującym procesem, ale jeśli nie jesteś pewien, na co powinieneś zwrócić uwagę, może to być niepotrzebnie trudne. Po pierwsze, zalecamy mieć jasną wizję tego, co jest dla Ciebie ważne. Jeśli są to felgi aluminiowe lub nawigacja satelitarna, błyszczące gadżety techniczne lub dobre MPG, zapisz to, co jest dla Ciebie ważne, abyś nie wpadł w zachwyt, gdy dotrzesz na plac budowy. Łatwo jest zapomnieć, czego szukasz, gdy masz do czynienia z tak wieloma opcjami, pięknymi w tym! Zadawaj pytania na temat pojazdu i bądź dociekliwy i intuicyjny. Staraj się nie polegać na karcie przeglądu, która jest w posiadaniu obecnego właściciela lub dealerów, ponieważ historia mogła się zmienić od daty wydania. 

Stłuczka lub wypadek

2 na każde 3 samochody na drodze dzisiaj doznały uszkodzeń powypadkowych tego czy innego rodzaju. Kupowanie używanego samochodu, który został zaangażowany w poważnym wypadku lub nawet serii stosunkowo niewielkich jest naprawdę najszybszym sposobem, aby rzucić swoje ciężko zarobione pieniądze w dół drenażu. Przy tak wielu dzisiejszych samochodach należących do tej kategorii należy poświęcić trochę czasu na znalezienie odpowiedniego samochodu.

Dopasowanie koloru

Czy lakier pasuje idealnie na każdym panelu? Jedna sztuczka to spojrzenie na każdą stronę samochodu w bezpośrednim świetle słonecznym. To powie Ci, czy kolory paneli (drzwi, skrzydła, maska itp.) są dokładnie dopasowane do siebie. Jeśli jeden lub więcej paneli jest poza kolorem (jaśniejszy lub ciemniejszy) od reszty samochodu, prawdopodobnie doszło do naprawy powypadkowej. Jest to proste i łatwe do zauważenia, jeśli przyjrzysz się uważnie.

Zimny silnik

Posiadanie samochodu oznacza uruchamianie go na zimno każdego ranka. Gdy po raz pierwszy spojrzysz na samochód, upewnij się, że silnik jest zimny jak kamień. Podnieś maskę i trzymaj rękę nad silnikiem, aby wyczuć ciepło. Jeśli silnik jest gorący, zapytaj właściciela dlaczego.

Olej

To mówi wiele o silniku. Niski poziom oleju oznacza, że części robocze silnika nie są smarowane, co prowadzi do problemów w dół drogi. Zbyt dużo oleju silnikowego oznacza, że olej jest uzupełniany, a silnik spala olej – zapytaj dlaczego. Jeśli na pręcie pomiarowym znajduje się jakakolwiek substancja inna niż olej (biała, kremowa substancja lub zanieczyszczony olej), należy natychmiast odejść od samochodu, gdyż w przeciwnym razie pojawią się problemy.

Butelka rozprężna

To jest, gdzie woda jest przechowywana w celu utrzymania silnika w chłodzie. Zazwyczaj butelka ekspansji będzie miała żółtą lub niebieską nakrętkę. Odkręć nakrętkę. Silnik musi być zimny przed otwarciem, w przeciwnym razie bardzo gorąca woda wyleje się i poparzy Twoją skórę.

 Koło zapasowe.

Czy jest tam koło lub zestaw do pompowania? Zdejmij koło zapasowe i sprawdź, czy opona jest napompowana i zgodna z prawem.

Czy zestaw do pompowania jest sprawny i zagazowany? Po wyjęciu tych przedmiotów z bagażnika nadal szukaj wody lub wilgoci.

Historia serwisowa

Samochody muszą być regularnie serwisowane. Kupno samochodu z małą lub żadną historią serwisową to ryzykowny interes. Osobiście nigdy nie kupuję samochodu, który nie ma dokładnej dokumentacji. Jeśli historia serwisowa składa się z gumowych pieczątek w książce serwisowej, należy mieć świadomość, że można je łatwo sfałszować.

Jak łatwo jest wejść na stronę internetową i uzyskać gumowy stempel wykonany i dostarczony do domu w ciągu 48 godzin? Zadzwoń do przynajmniej jednego z warsztatów, które serwisowały samochód (znajdziesz ich dane kontaktowe w informacji o pieczątce gumowej lub wygoogluj nazwę firmy). Podaj numer rejestracyjny i zapytaj warsztat, czy i kiedy serwisował samochód. Czy stemple serwisowe zgadzają się z dokumentacją warsztatu?

Paski rozrządu

Większość nowoczesnych samochodów jest wyposażona w paski rozrządu, które należy wymieniać co jakiś czas. Paski rozrządu są zazwyczaj dość kosztowne, 1500 – 2000 zł w zależności od marki/modelu, (skontaktuj się z dealerami produkcyjnymi w sprawie odstępów czasu i zaleceń dotyczących przebiegu).

Upewnij się, że pasek rozrządu został wymieniony zgodnie z zaleceniami producenta; np. 100 000 km lub cztery lata (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej). Jeżeli samochód wymaga wymiany paska rozrządu, uwzględnij to w swoim budżecie. Jeśli kupujesz u dealera, zapytaj, czy jest on gotowy dostarczyć i zamontować nowy w ramach umowy. Jeśli nie zostanie wymieniony, pasek rozrządu może łatwo pęknąć i spowodować rozległe uszkodzenia silnika i kosztować tysiące zł za naprawę. Należy przestrzegać terminów wymiany paska rozrządu.

Jazda próbna

Uruchamianie samochodu.

Uruchomić samochód z zimnym silnikiem. Usiądź w samochodzie, ale nie zamykaj drzwi. Posłuchaj silnika i zwróć uwagę na wszelkie nietypowe odgłosy stukania lub pukania. Jeśli usłyszysz takie odgłosy coś mechanicznego jest wadliwe i prawdopodobnie naprawa będzie kosztować.

Wyłącz radioodtwarzacz. Wyłącz ogrzewanie/klimatyzację, jeśli to możliwe. Przeprowadź skuteczną jazdę próbną, słuchając samochodu od początku do końca. Sprawdź deskę rozdzielczą. Wszystkie lampki na desce rozdzielczej powinny zgasnąć po kilku sekundach. W szczególności upewnij się, że kontrolka ABS, kontrolka silnika i kontrolka Air Bag są wyłączone. Jeśli kontrolki pozostają włączone nie testuj samochodu, najpierw zapytaj dlaczego.

Nierówna droga

Spróbuj pojechać samochodem po nierównej nawierzchni. Poszukaj dziur w jezdni i pokryw studzienek, aby przejechać po nich i obciążyć samochód. Zwróć uwagę na luźne wahacze, stukające lub poruszające się przeguby. Część jazdy próbnej powinna być wykonana przy otwartym oknie, jeśli to możliwe. Szybko usłyszysz nietypowe odgłosy, które byłyby ukryte, gdy jesteś wewnątrz pojazdu. W miarę możliwości spróbuj to zrobić na nierównej/wyboistej drodze.

Test skrzyni biegów

Musisz wiedzieć, czy są jakieś odgłosy łożysk lub nienormalne zużycie w skrzyni biegów. W samochodzie z napędem ręcznym, po prostu przechodzisz przez biegi powoli, słuchając dudnienia lub zgrzytania. Podczas zmiany biegów należy zachować ostrożność. Po każdym biegu należy wybrać pozycję neutralną, samochód może brzmieć znacznie ciszej w pozycji neutralnej niż na biegu. W takim przypadku może dojść do zużycia łożyska w skrzyni biegów, którego naprawa będzie kosztowna. W przypadku samochodów automatycznych wyczuć wszelkie wibracje przy przyspieszaniu i przejechać samochodem przez wszystkie biegi automatyczne, słuchając odgłosów dudnienia lub zgrzytania.

 

Powiązane posty