SamochodyGdzie jest odma olejowa w silniku? Wszystko co powinieneś wiedzieć

Gdzie jest odma olejowa w silniku? Wszystko co powinieneś wiedzieć

Lead: Nie jest łatwo odnaleźć się w gąszczu silnikowych podzespołów. Jeśli którykolwiek z nich ulegnie uszkodzeniu, bardzo trudno będzie sprawić, by napęd działał prawidłowo. Odma olejowa nie jest wyjątkiem. Gdzie znajduje się odma olejowa i jaką ma funkcję?

Odma olejowa w silniku – co to jest i gdzie się znajduje?

Odma olejowa jest zwykle umieszczona pomiędzy silnikiem a chłodnicą oleju lub też pod jednostką, w obudowie. Komora korbowa to miejsce, gdzie obraca się wał korbowy. W tej przestrzeni wstępnie spręża się mieszanka paliwa i powietrza, która wraz z domieszką oleju, trafia do komory spalania. Z komory spalania do skrzyni przedostają się różne gazy, stąd powstaje w niej nadciśnienie. Odma olejowa to przewód, który ma za zadanie kierować gazy z powrotem do cylindrów.

Problemy z zatkaną odmą olejową

Jeśli już wiesz, gdzie znajduje się odma i czym jest ta część silnika, warto dowiedzieć się jakie problemy może ze sobą nieść. Główną bolączką właścicieli jest zatkanie. Dlaczego odma się zatyka? Za tym zjawiskiem stoi naturalna kolej rzeczy. W trakcie użytkowania w skrzyni korbowej gromadzi się maź. Za jej sprawą dochodzi do zapchania odmy i zwiększenia ciśnienia. W wyniku tej reakcji łańcuchowej może dojść do uszkodzenia uszczelek, a nawet wycieku oleju.

Jak sprawdzić, czy odma olejowa w silniku jest zatkana?

Zanim udasz się do specjalisty, najpierw sam spróbuj sprawdzić problem. Najprostszym sposobem na zdiagnozowanie zapchanej odmy jest świst w momencie odkręcania korka od wlewu oleju, a także podnoszący się bagnet. Takie zjawiska wskazują na zbyt duże ciśnienie gazów w silniku. Najbardziej narażeni na usterki przewodu odmy olejowej są właściciele starszych aut i ci, którzy nie wymieniają regularnie oleju w silniku. Sprzyjającymi warunkami do zatkania odmy są także niskie temperatury i rzadkie użytkowanie samochodu. 

Jak poradzić sobie samemu z zatkaną odmą olejową?

Poza wizytą u mechanika istnieją domowe sposoby na poradzenie sobie z zatkaną odmą olejową w silniku. Niektóre ze sposobów nie wymagają nawet zakupu specjalnych środków. Do poradzenia sobie z problemem wystarczy to, co każdy z was ma w swoim domu. Naprawa odmy wiąże się z czyszczeniem podzespołu. Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z zatkaną odmą olejową jest użycie odplamiacza, który pomaga usunąć wszelkie blokady i zanieczyszczenia. Najpierw należy przeprowadzić oczyszczanie za pomocą środka myjącego, a następnie włączyć silnik i pozwolić mu pracować na wysokich obrotach. Jeśli jednak wolisz bardziej tradycyjne rozwiązanie i potrafisz rozkręcić silnik, wykręć odmę. Wyjęty element umyj z pomocą myjki ciśnieniowej. Następnie po wysuszeniu należy zamontować odmę olejową na swoim miejscu. Zarówno montaż, jak i demontaż elementu silnika nie powinien być skomplikowany, szczególnie w starszych modelach samochodów. W razie problemów warto wspomóc się materiałami wideo z internetu.

Jak zapobiegać zapchaniu odmy?

Jak wcześniej wspominaliśmy, najważniejszym aspektem w kontekście dbania o silnik i odmę, jest regularna wymiana oleju. Jeśli nie będziesz wymieniał oleju, ten zmieni swoją konsystencję przez zanieczyszczenia. Powstająca gęsta wydzielina jest głównym powodem zatkania odmy olejowej. Poza tym warto sprawdzać filtry i wymieniać je regularnie i słuchać się poleceń producenta. W celu uniknięcia komplikacji z odmą olejową należy unikać krótkich dystansów i jazdy w dużej wilgotności. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, ale wtedy powinniście przejechać dłuższy dystans, w celu poprawienia stanu silnika. Najlepiej unikać także pozostawiania samochodu na mrozie. Z technicznych uwag, przy zakupie nowego samochodu lub przy remoncie silnika należy sprawdzić, czy odma jest wystarczająco szeroka, aby zapobiec zapchaniu. W celu uniknięcia komplikacji związanych z odmą olejową warto zainwestować fundusze w dobry olej. Wydając więcej pieniędzy na olej, możecie zaoszczędzić czas i nerwy związane z czyszczeniem odmy, bądź powikłaniami, które mogą przerodzić się w kosztowne naprawy. 

Powiązane posty