Klasyki polskiej motoryzacji XX wieku
Motocykle w dwudziestym wieku stanowiły jeden z głównych środków transportu terenie Polski. Dźwięk dwusuwowego silnika był standardowym elementem polskich wsi, a nieco mocniejsze czterosuwy huczały na krajowych drogach wzdłuż ogromnych dystansów pokonywanych na dwóch kołach. Nie da się ukryć, że druga połowa XX wieku była złotą erą pojazdów na dwóch kołach i nie sposób wspominać tych czasów z dużym sentymentem. Wówczas, motocykle polskiej produkcji stanowiły jedną z głównych mocy eksportowych kraju, a rozmaitość jednośladów na polskich jezdniach była wprost niezliczona. Dla wielu osób czasy kultu jednośladów stanowią echo epoki, która – chcąc nie chcąc- nigdy już nie wróci na poczet nowoczesnych form transportu opartych w głównej mierze o samochody.
SHL – polski unikatwy motocykl eksportowy
Wspominając ubiegły wiek w perspektywie jednośladów należy przypomnieć o istnieniu – niestety w czasie przeszłym – polskiego motocykla produkowanego zarówno na kraj jak i za granicę. Popularna SHL-ka była – w czasach swojej świetności – flagowym modelem polskiej produkcji, który na panujące wówczas czasy stanowił gratkę dla fanatyków motoryzacji. Silnik o pojemności 350 centymetrów sześciennych w połączeniu z – na tamte czasy – aerodynamiczną konstrukcją czynił motocykl towarem porównywalnym do popularnych dzisiaj ścigaczy. Śmiało można by stwierdzić, że popularna “Eshaelka” była ścigaczem minionej epoki.
Realia produkcyjne tamtych czasów definiowały znacznie niższą częstotliwość produkcji, co sprawia, że SHL – faktycznie rzecz ujmując – była produkowana w tysiącach, a nie setkach tysięcy egzemplarzy jak ma to miejsce dziś. Z tego powodu, aktualni posiadacze sprawnych motocykli SHL należą do ścisłego grona, które może szczycić się popularną “eshaelką” na “chodzie”.
Junak – bestia na dwóch kołach
Junaki to niezwykle popularne motocykle poprzedniej epoki. Podobnie jak wyżej wspomniane motocykle SHL, Junaki to jednoślady polskiej produkcji. Zanikła już popularność Junaków jest ogromnym powodem nostalgii osób, których czas młodości miał miejsce pod koniec XX wieku. Dzisiaj ciężko spotkać Junaki na “chodzie” i stanowią one absolutną gratkę dla koneserów jednośladów ubiegłego wieku. Nie da się ukryć, że popularne wówczas Junaki były prestiżowym środkiem transportu, a charakterystyczne brzmienie silnika 175cc i 250cc było rozpoznawalne z daleka na szosach całego kraju.
MZK – popularna “emzeta”
Ultrapopularna “emzetka” czyli motocykl MZK polskiej produkcji w czasach swojej świetności był jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich jednośladów dostępnych na rynku. Charakterystyczny wygląd MZK w połączeniu z łatwym dostępem do części zamiennych, a nawet szerokim wykorzystaniu w szeregach nieistniejącej już Milicji Obywatelskiej czyni MZK swoistym lustrem epoki. Dziś, posiadanie sprawnej MZK jest nie lada gratką dla kolekcjonerów oldschoolowych jednośladów i nadal można spotkać sporo tych polskich motocykli na polskich podwórkach – szczególnie na wsiach.
WSK – “wiejski sprzęt kaskaderski”
Ultrapopularne WSK to bez wątpienia ikona motoryzacji drugiej połowy XX wieku. Te wyjątkowe motorowery dorobiły się nawet sloganu pochodzącego od nazwy. WSK znane są w obiegowej opinii jako Wiejski Sprzęt Kaskaderski. Wynika to z faktu, że ich istnienie miało swoje czasy świetności głównie na wsiach i do dzisiaj można spotkać się z WSKami w idealnym stanie. Bez wątpienia, jest to jeden z największych brylantów polskiej myśli motoryzacyjnej z dziedziny jednośladów i ciężko znaleźć kogoś urodzonego przed 1980 rokiem, kto choć raz nie zmierzył się w swoim życiu z popularną WSKą.
Jawa – od motoroweru po ówczesny ścigacz
Jawy – zarówno popularne motorowery znane jako “Jawki” oraz Jawy wyposażone w silniki o większej pojemności – 175 lub 350cc są bez wątpienia ikoną lat dwudziestych. Te czeskie jednoślady szturmem wbiły się na europejski rynek i można było spotkać je dosłownie w każdym kraju byłego Związku Radzieckiego. Co ciekawe, Jawka i Jawa350 to jednoślady funkcjonujące do dziś, a w samej Polsce można spotkać setki egzemplarzy w idealnym stanie. Fakt ten najlepiej oddaje przeszłą popularność tychże jednośladów czeskiej produkcji.