MotocykleMotocykle - fakty, mity, stereotypy

Motocykle – fakty, mity, stereotypy

Może warto pomyśleć o głośnym wydechu i długich światłach? A może nie mając w swoim pojeździe funkcji, jaką jest ABS będziemy w stanie lepiej hamować? O to kilka faktów, mitów i stereotypów, jakie znajdziesz w tym artykule.

Tylny hamulec w motocyklu jest w stanie pomóc nam w momencie, kiedy mamy styczność z korkiem (Fakt)

Często w takiej sytuacji decydujemy się na jazdę pomiędzy samochodami? Warto więc rozważyć opcje użycia tylnego hamulca podczas tak zwanego wolnego lawirowania między autami. Podczas lekkiego hamowania jesteśmy w stanie łatwiej kontrolować prędkość dodając i odejmując gaz. Pomoże to nam w skupieniu na manewrach, które musimy wykonywać kierownicą, gdyż przy małej nie uwadze wjedziemy w jakikolwiek pojazd.

Nowe opony mają śliską warstwę (Mit)

Tak zwani motocyklowi eksperci są przekonani, że nowe opony mają specyficzną śliską warstwę, którą należy zetrzeć za pomocą kawałka papieru ściernego. Nie róbmy tego, gdyż w ten sposób uszkodzimy opony narażając siebie i uczestników ruchu na niebezpieczny wypadek. Mimo wszystko nie należy wyjeżdżając na ulicę od razu po wymianie jechać z dużą prędkością. Pierwsze kilkadziesiąt kilometrów powinniśmy przejechać na luzaku, gdyż w ten sposób opona sama złapie przyczepność przylegając odpowiednio do podłoża.

Będziemy lepiej widoczni (Mit)

Jadąc na światłach drogowych myślimy o tym o jak fajnie, że będziemy dobrze widoczni z jednej strony jest to prawda z drugiej zaś są one tak mocne, że będziemy równie mocno wkurzać nimi innych uczestników ruchu. W momencie jazdy na długich światłach oślepiamy kierowców jadących w przeciwnym kierunku. Nikogo nie będzie obchodzić fakt, iż możemy być tego nie świadomi, gdyż w Polsce od pewnego czasu mało kto kryje się z emocjami tłumiąc je w sobie. Możemy więc być pewni, że na pewno znajdzie się ktoś, kto odpłaci nam tym samym oślepiając nas tak jak my jego.

Używanie przegazówek (Fakt)

Dawniej podczas motocyklowych szkoleń przegazówka przy redukcji biegów była podstawą, jaką musieliśmy znać nie tylko w teorii, ale także i w praktyce. Dzisiaj mało, który motocyklista poświęca czas na naukę owego rozwiązania. Dlaczego mimo wszystko warto się tego nauczyć?  Podczas agresywnej redukcji biegów np. przed zakrętem, często silnik ma mniejszą prędkość obrotową od prędkości, jakie potrafią wyciągnąć tylne koła. Dlatego też po pewnym czasie silnik sam blokuje tylne koła w celu wyrównania uzyskanych przez kierowcę motocykla wartości. Korzystając z przegazówek możemy zwalczyć zaistniały problem. Jak to zrobić? W momencie, kiedy będziemy chcieli zredukować bieg to będziemy musieli pamięta o 3 ważnych aspektach takich jak: wciśnięcie sprzęgła, redukcja stopą i kilku sekundowe dodanie gazu. Początkowe próby mogą być dla nas nie lada wyzwaniem jednak z czasem, gdy załapiemy, o co chodzi to będziemy mieli kontrolę nad motocyklem podczas pewniejszego i szybszego wchodzenia w zakręty.

Każdy powinien po dźwięku wiedzieć, że jedziemy (Fałsz)

Motocyklowi specjaliści uważają, że w celu uratowania komuś życia należy tak podrasować pojazd, aby był on odpowiednio głośny. Jednak wprowadzając modyfikacje w celu wyciągnięcia z silnika pod kątem hałasu jak najwięcej spowodujesz, że sąsiedzi na osiedlu przestaną nas akceptować, a w najgorszym wypadku zadzwonią po policje. Dodatkowo jadąc tak głośnym motocyklem musimy zmierzyć się z gamą epitetów, jaką zostaniemy obdarowani przez mijających nas kierowców.

Motocyklowe stereotypy

Trzeba patrzeć w lusterka, gdyż motocykliści są wszędzie (stereotyp)

To prawda, że w Polsce znajduje się obecnie ponad milion zarejestrowanych jednośladów jednak w porównaniu do samochodów jednoosobowych, których jest ponad 18,7 miliona to wciąż mało. Dodatkowo liczba motocykli wzrasta rocznie o 260 tysięcy sztuk w momencie, kiedy w tym samym czasie mamy do czynienia z przyrostem liczby aut o 7,5 milina sztuk rocznie. Nie ma szans, aby za co drugiego zakrętu wyjechał nam na drogę jakiś motocyklista.

Głównym zagrożeniem na Polskich drogach jest motocyklista (stereotyp)

Liczba wypadków, w których uczestniczą motocykliści jest porównywalna do tych, gdzie do czynienia mamy z samochodami osobowymi. Przyczyny, z jakich dochodzi do kolizji są następujące: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nadmierna prędkość, nieprawidłowe wykonywanie manewrów, niezachowanie bezpiecznej odległości, czy jazda po niewłaściwej stronie jezdni.

Powiązane posty