Nie trzeba być entuzjastą samochodów, aby wiedzieć, że podobnie jak pies, samochód i jego właściciel mają zazwyczaj podobne typy osobowości. Agresywne samochody pomagają niektórym ludziom odzyskać młodość lub wzmocnić twardą osobowość, podczas gdy luksusowe pojazdy mogą pomóc osobom z kompleksem niższości poczuć się lepiej niż wszyscy inni. I tak jak niektóre rasy psów mają stereotypowe osobowości, tak samo samochody i ich właściciele. Oto pięć naszych ulubionych stereotypów dotyczących samochodów i ich właścicieli.
Czy można wiele powiedzieć o czyjejś osobowości po samochodzie, którym jeździ? Większość z nas ma stereotypowe nastawienie do kierowców Mercedesa, Audi i BMW. Ale nowe badania sugerują, że może to być coś więcej niż zwykłe uprzedzenia…
Popularne stereotypy
Kto może szczerze powiedzieć, że nigdy nie tłumaczył czyjegoś zachowania na drodze poprzez markę samochodu, którym jeździ? Prawdopodobnie, jeśli tak się stało (bądź szczery, że tak), to dotyczyło to kogoś w niemieckim samochodzie “wykonawczym”. Pomyśl o Audi, BMW i Mercedesie. Pogląd, że kierowcy tych samochodów są niedbali i obleśni, nie jest raczej niszowy; to od dawna znany stereotyp, który przyciąga uwagę przemysłu motoryzacyjnego, mediów, a nawet policji.
Ale skąd dokładnie pochodzi ten stereotyp i czy ma jakieś podstawy w rzeczywistości?
Dlaczego są postrzegani jako idioci?
Egocentryczni mężczyźni, którzy są kłótliwi, uparci, niezgadzający się i nieempatyczni” są bardziej skłonni do posiadania Mercedesa, Audi lub BMW. Powiedział, że “te cechy osobowości wyjaśniają chęć posiadania produktów o wysokim statusie, a te same cechy wyjaśniają również, dlaczego tacy ludzie łamią przepisy drogowe częściej niż inni”.
Osoby zamożne częściej posiadają drogie samochody. Ale zauważył też rolę “negatywnych” cech osobowości. Uważa się również, że osoby, których osobowość została uznana za bardziej nieprzyjemną, były bardziej przyciągane do samochodów o wysokim statusie. Są to ludzie, którzy często postrzegają siebie jako lepszych i chętnie pokazują to innym.
Ale to nie wszystkie złe wieści dla miłośników niemieckich samochodów klasy executive. Badania wykazały również, że do tych marek lgną osoby sumienne. Osoby o tym typie osobowości są często ambitne, zorganizowane i godne szacunku; dbanie o siebie jest dla nich równie ważne jak dobre wyniki w pracy. Związek ten można prawdopodobnie wytłumaczyć znaczeniem, jakie przywiązują do wysokiej jakości. Wszystkie marki samochodów mają określony wizerunek, a jeżdżąc niezawodnym samochodem wysyłają komunikat, że sami są godni zaufania.
Nie wiadomo dokładnie, dlaczego egocentryzm odgrywa mniejszą rolę wśród kobiet kierowców. Badacze z Helsinek spekulują, że dla kobiet samochody po prostu nie mają tak dużego znaczenia jak symbole statusu.
Popularny stereotyp – kierowcy BMW
Kiedy przeciętna osoba myśli o BMW, widzi młodego prawnika z nowo zdobytą gotówką, który zajmuje dowolny pas ruchu, nie mając przy tym nawet migającego żółtego światła sygnalizującego jego zamiary. Wejdź do stereotypu BMW – tego, w którym wszelkiego rodzaju kretyni mogą znaleźć schronienie. Właściciele BMW lubią myśleć, że ich skórzane fotele i niemiecki rodowód samochodu sprawiają, że są lepsi od wszystkich innych na drodze. Jest to typowe dla właścicieli BMW z niższej półki cenowej, ponieważ zazwyczaj odczuwają oni ulgę, że choć raz siedzą za kierownicą czegoś, co nie jest Toyotą Corollą. Okropności nie są jednak zarezerwowane tylko dla drogi, właściciele BMW, którzy pasują do tego stereotypu, zazwyczaj lubią przenieść swój pokaz dominacji na parking.
Dalsze kierunki badań
Byłoby wspaniale, gdyby konsumenci mieli inne, trwałe sposoby na pokazanie swojego statusu, zamiast powierzchownej konsumpcji dóbr luksusowych, która często ma negatywne konsekwencje”. Kontynuował, “już widzimy, że jazda samochodem elektrycznym staje się czymś w rodzaju symbolu statusu, podczas gdy SUV-y z ich wysoką emisją nie są już uważane za fajne.
Więc, masz to. Egocentrycznych mężczyzn ciągnie do modeli Audi, Mercedesa i BMW. Dlaczego? Działają one jako symbole statusu, sposób sugerowania swojej wyższości i wyłączenia z zasad ruchu drogowego. Ale nie każdy zainteresowany nimi jest “złym” człowiekiem. W rzeczywistości, dla niektórych osób, korzystanie z tych marek jest sposobem na powiedzenie “dbam o siebie i poważnie traktuję swoje obowiązki”.