SamochodyTen poradnik dotyczący pielęgnacji i konserwacji opon może oszczędzić Ci pieniądze i...

Ten poradnik dotyczący pielęgnacji i konserwacji opon może oszczędzić Ci pieniądze i życie

Jako kierowcy rozumiemy, jak ważna jest konserwacja naszych pojazdów. Upewnienie się, że mamy sprawne hamulce, regularne serwisowanie silnika, a nawet dobre czyszczenie naszego samochodu czy furgonetki – to tylko niektóre z rzeczy, które wiemy z doświadczenia, że musimy mieć na nie oko, a wszystkie są ważne. Jednak równie ważne – a niektórzy powiedzieliby, że nawet ważniejsze – jest bieżące zarządzanie i konserwacja opon pojazdu.

Regularne dbanie o ich doskonały stan ma zasadnicze znaczenie dla osiągów pojazdu i bezpieczeństwa kierowcy. Jeśli je zignorujesz i dopuścisz do pogorszenia się stanu opon, może to mieć poważne konsekwencje – zarówno dla Twojego samopoczucia na drodze, jak i stanu konta.

Ogólny stan opon ma znaczenie

Jeśli opony są brudne, może to wpłynąć na ich osiągi, a także ukryć wszelkie uszkodzenia. Regularne czyszczenie opon zminimalizuje tę możliwość. Usuń wszelkie zabrudzenia, smary i oleje z powierzchni opon, a także z okolic zaworów powietrza i kapturków zaworów. Nie jest to trudne do wykonania, a w dłuższej perspektywie zaoszczędzi Ci kłopotów i pieniędzy. Zwróć uwagę na wszelkie zanieczyszczenia, takie jak kamienie, które utkwiły w bieżniku opony (rowki na płaskiej powierzchni opony). Jeśli znajdziesz tam coś, co nie powinno się tam znaleźć, upewnij się, że zostało to usunięte. W przeciwnym razie zwiększa się szansa, że przedmiot przebije oponę, a to najprawdopodobniej doprowadzi do powolnego przebicia opony – a tego nikt nie chce, prawda?

Uszkodzenia opon mogą wystąpić również na ścianach bocznych. Jeśli nie znasz tego terminu, są to pionowe boki opon. Ta część opony odgrywa ważną rolę w zapewnieniu stabilności i bezpieczeństwa, których potrzebujesz podczas jazdy, ponieważ są one poddawane znacznym naprężeniom i obciążeniom podczas całej podróży. Bardzo ważne jest, aby ściany boczne były prawidłowo konserwowane, aby zapewnić optymalne działanie opon. Oznaki uszkodzenia ścian bocznych to wybrzuszenia, grudki, nacięcia i rozdarcia. Jeśli zauważysz któreś z nich – niezależnie od tego, jak małe – i nic z tym nie zrobisz, opona najprawdopodobniej ulegnie uszkodzeniu, a to zagrozi bezpieczeństwu kierowcy.

Konsekwencje zużycia opon

Bieżnik opony ulega naturalnemu zużyciu, co powoduje zmniejszenie przyczepności. Nic nie trwa wiecznie, ale zużycie to może następować równomiernie lub nierównomiernie. Tego drugiego najlepiej unikać. Może ono wystąpić, jeśli opony są nieprawidłowo ustawione. Część bieżnika zużyje się bardziej niż inne, co spowoduje, że głębokość bieżnika opony będzie nierówna. Jest to poważny problem, ponieważ negatywnie wpływa na sposób odprowadzania wody z opony.

Ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach ma zasadniczy wpływ na stan i osiągi opon. Właściwe ciśnienie ma ogromny wpływ na wrażenia z jazdy. Kierowcy zazwyczaj są w stanie zlokalizować prawidłowe ciśnienie w oponach na drzwiach kierowcy lub pod korkiem paliwa pojazdu. Prawidłowe ciśnienie pomaga zapewnić, że opony są prawidłowo napompowane i mogą zapewnić najlepsze osiągi. Pomaga również w utrzymaniu równomiernego zużycia opon.

Zgodnie z przepisami UE, wszystkie nowe samochody mają zainstalowany system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), który informuje kierowcę o zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniu w oponach. Obie sytuacje są problematyczne i powodują nierównomierne zużycie opon. Niedopompowane opony powodują niepotrzebny kontakt z nawierzchnią, szczególnie na krawędziach opon, gdzie dochodzi do dodatkowego zużycia. Niedopompowane opony wymagają również więcej mocy do skrętu, a to oznacza zużycie większej ilości paliwa – i większe wydatki.

W przypadku opon przepompowanych, punkt ciężkości kontaktu z drogą znajduje się na środku opony. W rezultacie krawędzie opony są odsunięte od powierzchni drogi. Prowadzi to nie tylko do nierównomiernego zużycia opony w tym obszarze, erozji bieżnika, ale także do zmniejszenia powierzchni styku opony z nawierzchnią, która jest w stanie wytworzyć przyczepność – co zagraża bezpieczeństwu kierowcy.

Przechowywanie opon

Niektórzy kierowcy zmieniają opony z “letnich” na “zimowe”, gdy tylko temperatura zaczyna się obniżać. Jest to mądre posunięcie, ponieważ każdy rodzaj opon sprawdza się najlepiej odpowiednio w ciepłych i zimnych warunkach. Są one zoptymalizowane pod kątem temperatury i dlatego zachowują się inaczej. Ma to bezpośredni wpływ na ich osiągi, zwłaszcza jeśli chodzi o przyczepność. W rezultacie kierowcy muszą przechowywać “drugi” komplet opon. Jeśli nie będzie to robione prawidłowo, z czasem ulegną one zniszczeniu. Istnieje sześć wskazówek, których należy przestrzegać, jeśli chodzi o przechowywanie opon.

Dokręcanie kół

Podobnie jak w przypadku butów, gdy po raz pierwszy zakładasz nową oponę, potrzebuje ona czasu, aby się ułożyć. Twoje koło i jego opona są przymocowane do osi pojazdu za pomocą nakrętek, a sposób ich przykręcenia ma kluczowe znaczenie dla osiągów. Jeśli nakrętki kół są nieprawidłowo dokręcone, będzie to miało negatywny wpływ na osiągi, a także na bezpieczeństwo kierowcy. Bardzo ważne jest, aby co jakiś czas ponownie dokręcać nakrętki, zwłaszcza po założeniu nowej opony.

Powiązane posty