W system ABS wyposażony jest prawie każdy samochód poruszający się po drodze. Co więcej wielu kierowców nie wyobraża sobie zimy bez sprawnego układu wspomagania hamownia. Czym dokładnie jest ABS? Jak działa? Jakie są usterki ABS w samochodzie?
Kontrolka ABS – działanie
Nazwa ABS pochodzi z języka angielskiego i oznacza Anti-Lock Breaking System. Pierwszy raz w samochodzie pojawił się w 1978 roku. Głównym zadaniem systemu ABS jest zapobieganie blokadzie kół podczas hamowania. Oprócz tego powinien on zapewniać przyczepność podczas wchodzenia w zakręt z naciśniętym pedałem hamowania oraz znacznie skrócić długość drogi hamowania. Najlepiej sprawdza się w trudnych warunkach drogowych, m.in. podczas opadów deszczu czy śniegu. Jest on jednym z ważniejszych elementów wyposażenia samochodu. Co w sytuacji gdy kontrolka ABS się świeci?
Z czego składa się system ABS?
Każdy system ABS składa się z dwóch elementów modulatora ciśnienia ze sterownikiem elektronicznym oraz czujnika prędkości kół. Sensory kontrolują każde z kół. Dzięki nim informacja o możliwej blokadzie koła dociera do układu ABS. Modulator zmniejsza ciśnienie w czasie poślizgu, aby następnie ponownie je zwiększyć. Kierowca działanie ABS odczuwa poprzez charakterystyczne wibrowanie. Nie należy odpuszczać uścisku na pedał hamulca, wręcz przeciwnie warto go wzmocnić aby wykorzystać potencjał systemu.
Świecąca kontrolka ABS
Świecąca kontrolka ABS oznacza, że system kontroli nad blokowaniem kół podczas hamowania jest nieaktywna. Kontrolka powinna pojawić się na desce rozdzielczej. W większości modeli samochodu jest to napis ABS z dwoma łukami, które przypominają nawias. Wśród najpopularniejszych przyczyn mechanicy wymieniają: niesprawną pompę ABS, awarię modułu ABS, a w najlepszym wypadku zbyt niski poziom płynu hamulcowego. Bez względu na przyczynę wszelkie usterki ABS w samochodzie powinny zostać skonsultowane z mechanikiem. Profesjonalista za pomocą skanera diagnostycznego połączy się z systemem ABS. Umożliwia mu to sprawdzenie nie tylko bezpieczników, ale także innych elementów systemu.
Usterki ABS w samochodzie
Jak już zostało wyżej wspomniane, system ABS jest bardzo ważnym elementem całego układu samochodowego. Dlatego też jeśli odczuwa się zmiany w pracy hamulców lub zaświeci się kontrolka, niezwłocznie należy udać się do mechanika.
Awaria czujnika prędkości obrotowej kół
Działanie systemu ABS jest oparte na informacjach, które otrzymuje on z czujnika prędkości kół. Składa się on z dwóch elementów: metalowego pierścienia z zębami i urządzenia skanującego obracające się zęby. Czujnik ten mierzy prędkość kół, aby następnie dane te przesłać do układu ABS. W przypadku gdy jedno z kół porusza się wolniej niż pozostałe, system ABS wyrównuje prędkość wszystkich kół. Jeśli dojdzie do jego uszkodzenia, system ABS nie otrzyma informacji dotyczących prędkości kół, a tym samym, nie będzie wstanie odblokować ich podczas hamownia.
Uszkodzenie modułu ABS
W takiej sytuacji najczęstszym problem jest pojawiająca się korozja. Może ona znajdować się na module ABS lub czujniku prędkości. W mniejszej ilości przypadków usterki ABS w samochodzie są wynikiem awarii komputera. Gdyby jednak taka sytuacja miała miejsce, będzie on podlegał wymianie.
Niedziałająca pompa ABS lub zawór
Informacja o mniejszej prędkości jednego z kół trafia o systemu ABS, a następnie ważną rolę odgrywa zawór hydrauliczny. Jego głównym zadaniem jest zmniejszenie lub zwiększenie ciśnienia płynu hamulcowego w poszczególnych kołach. Dzięki tym działaniom samochód powinien bez problemu utrzymać się na podłożu. Jak w przypadku prawie każdego elementu, również on może ulec zużyciu. Bardzo często przyczyną tego rodzaju awarii jest nieprawidłowy płyn hamulcowy.
Niski poziom płynu hamulcowego
Usterki ABS w samochodzie mogą być również spowodowane poziomem płynu hamulcowego, który odpowiada za regulację ciśnienia. Często zdarza się, że jeśli jest zbyt niski poziom substancji, ABS nie działa poprawnie, co prowadzi do zaświecenia się kontrolki na desce rozdzielczej.