Tak, dobrym pomysłem może być zakup używanego samochodu hybrydowego. Jego dwie główne zalety to niższe zużycie paliwa w mieście oraz fakt, że posiada odznakę ECO DGT. A to oznacza tańsze parkowanie w niektórych miejscach, dostęp do stref zastrzeżonych w niektórych miastach czy np. obniżki podatków.
Jednak przed podjęciem decyzji należy przeanalizować pewne aspekty, niektóre z nich fundamentalne, które mogą pozwolić na uniknięcie przyszłych problemów. Ten typ pojazdu posiada zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. Ponadto zawiera instalację elektryczną wysokiego napięcia oraz akumulatory, które są znacznie mocniejsze i droższe od konwencjonalnych. To główny aspekt, który należy sprawdzić w używanej hybrydzie.
Co sprawdzić w używanym samochodzie hybrydowym przed zakupem?
Akumulator samochodu hybrydowego
Najważniejszą rzeczą w samochodzie hybrydowym jest akumulator. W większości samochodów hybrydowych okres eksploatacji akumulatora wynosi od ośmiu do dziesięciu lat, czyli około 240 000 kilometrów. Ważne jest, aby wcześniej dowiedzieć się, jaki jest teoretyczny zasięg samochodu i sprawdzić, ile zasięgu stracił w rzeczywistości. Po około dziesięciu latach od wyprodukowania, akumulator tego typu zachowuje zwykle do 80% swojej pojemności. Innymi słowy, może przechowywać mniej energii, ale zachować tę samą moc. Jeśli spadnie poniżej tej pojemności, należałoby go wymienić. Koszt tej operacji wynosi średnio około 10-15 tys. złotych. Różne badania wskazują, że średnia degradacja akumulatorów w tego typu pojazdach wynosi od 2% do 4% rocznie. Jeśli testowana jednostka wykazuje większą degradację, powinna zostać odrzucona z poszukiwań.
Kontrola wzrokowa obszaru silnika
W samochodzie hybrydowym należy szczególnie uważać na pomarańczowe okablowanie, które przewodzi prąd pod wysokim napięciem. Nie powinno być ciemnych obszarów, które mogą świadczyć o nadmiernym nagrzewaniu. Jeśli zostaną wykryte, najlepiej rozejrzeć się za innym pojazdem.
Hamulce
Tego typu samochód podczas zwalniania odzyskuje energię, dokonuj się tego poprzez silnik spalinowy przy hamowaniu lub poprzez hamowanie regeneracyjne, które działa słabiej niż hamowanie konwencjonalne. Z tego powodu, a także dlatego, że retencja silnika jest bardziej wyrazista niż w innych pojazdach, hamulce zużywają się w mniejszym stopniu. Jeśli w książce serwisowej odnotowano częste naprawy hamulców, to być może użytkowanie samochodu przez poprzedniego właściciela było zbyt agresywne i wymagające.
Książka serwisowa
Istnienie książki serwisowej z pieczątką u oficjalnego dealera jest tu znacznie ważniejsze niż w przypadku konwencjonalnego pojazdu. Istnieją również niezależne warsztaty posiadające niezbędne oprogramowanie do sprawdzenia układu hybrydowego, ale jeśli został on sprawdzony przez samą markę, tym lepiej. Nawet cena sprzedaży może być nieco wyższa, jeśli ta dokumentacja jest w porządku.
Gdzie i od kogo kupić używany samochód: gwarancja
Szczególne znaczenie ma również to, gdzie i od kogo kupujemy używany samochód hybrydowy. Osoba prywatna to dobra opcja, ale samochód musi posiadać książkę serwisową. I mimo to najlepiej zabrać pojazd do oficjalnego dealera na gruntowny przegląd. Ponadto w ten sposób dowiesz się również, w jakim stanie jest bateria i jaki jest jej procent degradacji
Z drugiej strony, opcja zakupu samochodu u oficjalnego dealera jest znacznie ciekawsza. Co więcej, gwarancja, którą może zaoferować autoryzowany dealer w przypadku przyszłych problemów, jest zazwyczaj dłuższa, w niektórych przypadkach nawet do 36 miesięcy.
Jak przeprowadzić jazdę próbną samochodem hybrydowym
Oczywiście, jak w przypadku każdego innego używanego samochodu, jazda próbna jest koniecznością. Ale pojazd hybrydowy ma inną charakterystykę. Główną różnicą jest wyczucie hamulca, więc najlepiej poświęcić trochę czasu na przyzwyczajenie się do niego. Trzeba też skupić się na jego trybie elektrycznym i przejściach z elektrycznego na spalinowy i odwrotnie, aby nie było dziwnych skoków i szarpnięć. Na koniec zwróć uwagę na te same szczegóły, co przy zakupie każdego używanego samochodu.