SamochodyHistoria motoryzacji

Historia motoryzacji

Historia samochodów zawiera wiele fascynujących faktów. Pomysł jest materializacją innowacyjnego myślenia, które zostało ukształtowane przez postęp technologiczny, który stopniowo utrwalał się w rozwoju najpopularniejszych dziś środków transportu zmotoryzowanego.

Początki motoryzacji

Początki motoryzacji są ciekawe. Historia motoryzacji pokazuje, jak pomysłowość człowieka przejawia się w opracowywaniu nowych sposobów przemieszczania się. Samochód jest preferowanym przez ogół społeczeństwa środkiem transportu, który narodził się, aby zastąpić stare powozy konne, aby rozpocząć ewolucję doskonałego mechanizmu oferującego mobilność i bezpieczeństwo.

Pierwsze kroki w rozwoju zostały podjęte w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Pod koniec XVIII wieku zaczęło się od firmy gotowej pokonać wszelkie przeszkody, by wprowadzić ulepszenia do prototypów, które z każdym dniem były ulepszane.

W ostatnim ćwierćwieczu XIX wieku entuzjazm i skuteczność badań nad wdrażaniem postępu elektromechanicznego dołączyły do ewolucjisamochodu, w czym swój udział mieli tacy naukowcy jak Tesla, Sprague, Graham Bell i Gramme. Ewolucja historii motoryzacji nabrała tempa wraz ze wzrostem wykorzystania paliw kopalnych, a wdrożenie silnika spalinowego dało impuls do ciągłego postępu w projektowaniu samochodów. 

Etapy ewolucji samochodu

Historia samochodów przechodziła etapy, w których pewne ważne aspekty były doskonalone, poprawiając osiągi samochodów i przenosząc je na wyższy poziom.

Wzmianki o pierwszych pojazdach mobilnych sięgają 1768 roku, kiedy to pierwszy taki pojazd stworzył wynalazca Nicholas Joseph Cugnot, który nazwał go Fardier. Cugnot wykorzystał swoją wiedzę mechaniczną do opracowania modelu, który do 1769 roku zaczęto widywać na ulicach Paryża.

Model ten składał się z kotła i kilku cylindrów, zainstalowanych w rudymentarnej konstrukcji, którą Cugnot modyfikował jeszcze kilka razy, tworząc zoptymalizowane wersje, aż doszedł do modelu z 1771 roku. Model ten jest obecnie eksponowany w Musée National de la Technique we Francji.

W historii motoryzacji są wybitne nazwiska, które połączyły siły, aby osiągnąć ewolucję na tym etapie, takie jak William Murdoch i Richard Trevithick, w 1774 i 1801 roku, którzy zbudowali swoje modele napędzane parą.

Historia samochodów wskazuje, że w tym okresie (1815) pojawił się pierwszy pojazd, który do swojego działania wykorzystywał olej. Do 1870 roku zaczęto stosować model, w którym udało się wdrożyć silnik spalinowy wykorzystujący paliwo kopalne, stworzony przez Siegfrieda Marcusa. Pierwszą osobą, która opatentowała i zoptymalizowała wiele zmian poprawiających osiągi pojazdów był Karl Benz w 1885 roku.

Produkcja na większą skalę

Ten etap zlokalizowany był głównie w Stanach Zjednoczonych i Francji, gdzie produkcja pierwszych pojazdów stała się masowa. Ponadto w 1900 roku pojawiły się pionierskie firmy, takie jak Peugeot i Ford. Rok 1908 był znaczący dla historii samochodów, ponieważ Henry Ford wdrożył swoją potężną linię montażową, dzięki której masowa produkcja osiągnęła imponujące wyniki sprzedaży, czyniąc posiadanie samochodu bardzo popularnym.

 W tym samym czasie powstały takie firmy jak Oldsmobile, Cadillac, które później ustąpiły miejsca General Motors, Dodge Brothers i Chrysler.

W 1899 roku zainaugurował działalność Fiat, do którego później dołączyły Lancia i Alfa Romeo. Następnie powstało Renault, które wraz z Peugeotem i Citroënem zapisali Francję w historii motoryzacji. W Niemczech powstał Stuttgart, który pracował nad pojazdami marki Mercedes i Benz, a po latach połączył się.

Okres przedwojenny

Po zakończeniu I wojny światowej i aż do depresji w 1929 roku produkowano pierwsze modele sprzedawane na rynku międzynarodowym, takie jak Austin 7, Ford A i Cadillac V-16.

Pierwszy pojazd towarowy został stworzony przez Chevroleta w 1918 roku o ładowności jednej tony i został nazwany Modelem T na cześć najlepiej sprzedającego się samochodu tamtych czasów. Od 1939 roku bardzo popularne stały się samochody zamknięte, o zaokrąglonych liniach, wśród nich Ford V-8 i Citroën Traction Avant. 

Okres powojenny

Miało on miejsce od 1948 roku, czyli w okresie, w którym produkowano wydajniejsze, szybsze samochody, a przede wszystkim zaczęto kłaść nacisk na systemy bezpieczeństwa i technologiczny postęp w motoryzacji.

Firmy, które odniosły największy sukces w branży motoryzacyjnej to Toyota, Ferrari, Chevrolet i Ford. Henry Ford był wizjonerem, któremu udało się obniżyć koszty pierwszych samochodów tak, że szersza część społeczeństwa konsumentów mogła sobie pozwolić na zakup samochodu. Pomysł Forda na produkcję masową zmniejszył ilość inwestycji w miarę wzrostu produkcji.

Na przykład w 1908 roku Ford Model T kosztował w Stanach Zjednoczonych 859 dolarów, ale do 1916 roku cena spadła do 260 dolarów, co uczyniło go najpopularniejszym samochodem tego okresu. Henry Royce skupił się na budowie wystawnego pojazdu o niezrównanej jakości detali, po czym połączył się z Charlesem Rollsem tworząc słynną firmę Rolls-Royce. Jego kultowy Silver Ghost z 1917 roku był wyposażony w 4-biegową skrzynię biegów, a także w elektryczny zapłon.

 

 

Powiązane posty