SamochodyJak działa hybryda?

Jak działa hybryda?

Troska o ekologię przeniosła się już parę dekad temu na świat motoryzacji, a jej ucieleśnieniem jest samochód hybrydowy. Został zaprojektowany tak, aby wykorzystywać jak najmniej paliwa, a w rezultacie w mniejszym stopniu zanieczyszczać środowisko. Jak dokładnie działa i czym jest samochód hybrydowy?

Krótka historia hybryd

Panuje błędne przekonanie, że samochody hybrydowe powstają dopiero od końca lat dziewięćdziesiątych za sprawą marki Toyota. Tymczasem pierwsze pojazdy z napędzane dwoma rodzajami silników istniały już pod koniec dziewiętnastego wieku, kiedy współpraca połączyła Ferdynanda Porsche i Jacoba Lohnera. Pojazdy te miały silnik spalinowy, który był w stanie zasilać dwa silniki elektryczne. Dzisiejsze hybrydy działają w podobny sposób, a napęd elektryczny ma zmniejszyć zużycie paliwa, ale może również zwiększyć moc pojazdu.

Jakie są rodzaje hybryd?

Hybryda hybrydzie nierówna, a oficjalnie wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje takich pojazdów:

  • Szeregowe, w których silnik spalinowy pracuje w odpowiednim dla niego zakresie, aby napędzać generator prądu. Wytworzona energia jest przekazywana do silnika elektrycznego napędowego, a jej nadmiar gromadzi się w akumulatorach. Jeśli zapotrzebowanie na energię się zwiększy, można korzystać z tej zmagazynowanej.
  • Równoległe, w których silnik spalinowy jest połączony z kołami i stanowi główny napęd. Jeśli jednak potrzebna jest większa moc, dołącza się silnik elektryczny, który może pracować równolegle ze spalinowym. Dopiero podczas hamowania silnik elektryczny pełni funkcję generatora i jest w stanie magazynować energię w akumulatorach.
  • Szeregowo-równoległe, w których silnik spalinowy jest w stanie napędzać zarówno koła, jak i prądnice.

Jak działa hybryda?

Samochód hybrydowy bazuje na połączeniu dwóch rodzajów napędu w przypadku jednego pojazdu, a najczęściej silnika elektrycznego i spalinowego. układ tego rodzaju pozwala na działanie napędów równocześnie lub na zmianę. Z doświadczenia kierowców wynika, że w mieście o wiele lepiej jest korzystać z napędu elektrycznego, podczas gdy na długich trasach lepiej sprawdza się spalinowy. Silnik elektryczny w tym wypadku może być prądnicą do ładowania akumulatorów, ale również kondensatorem. Ważne jest to, że do sterowania całym układem używana jest elektronika, która jest w stanie zapewnić optymalny przepływ mocy w danej sytuacji. Założenie jest takie, aby tracić jak najmniej energii i jak najwięcej jej pozyskiwać, przez co w przeciwieństwie do standardowych silników nie traci dużo energii podczas stania w korkach czy hamowania. Przed rozpoczęciem przygody z autem hybrydowym warto poznać techniki jazdy, które będą najbardziej ekonomiczne i ekologiczne, które bywają różne w zależności od modelu. 

Powiązane posty